Phnom Aural (11.01.2011)

Ascents Phnom Aural (1,813m) 11.01.2011

Det tok en hel dag å komme seg inn til foten av fjellet med offentlig transport fra Phnom Penh til Spien Daik (via Kampong Speu), og avslutningsvis i en vill ferd bakpå en motorsykkel til den lille landsbyen Srae Kan 3. Her fikk jeg leid en lokal guide for 2 dager på fjellet (25 USD per dag).

Etter en overnatting i et homestay i Srae Kan 3, bar det videre på guiden sin motorsykkel (30 minutter) før vi parkerte den og begynte å gå i en høyde på ca 200 m.o.h. Vi nådde highcamp (1150m) allerede til lunsj etter ca 3 timer, så det ble mye dødtid her. Jeg hadde kjøpt inn hengekøye i Phnom Penh, men det ble fryktelig kaldt i highcamp uten pledd eller sovepose, så jeg måtte holde bålet igang hele natten igjennom for å ikke fryse. Og det ble enda mindre søvn fra midnatt og utover, da vi hadde villsvin som lusket rundt campen (litt skummelt).

Neste morgen gikk vi til toppen på under 2 timer. Intet å se, bare trær overalt. Deretter retur til highcamp og tilbake til motorsykkelen ved innsteget av fjellet. Dessverre var bakhjulet flatt, så jeg måtte gå de 6 km tilbake til landsbyen, mens guiden kjørte sakte foran meg.

En herlig, men kald vask, ventet oss i elven. Så bar det tilbake til homestay for enda en natt. Neste morgen på motorsykkel til Spien Daik (6 USD), deretter en 3 timers haik med en liten lastebil (3 USD) til Kampong Speu, og avslutningsvis en minibus tilbake til Phnom Penh (1 USD).

Alle bilder fra turen finnes her:

Kronglete innmarsj!

Written by 500fjell 13.01.2011 21:40

Du skal ha cred for å ha nådd den toppen, jeg hadde vel gått meg totalt vill med så lite informasjon tilgjengelig;-) Prøvde nå å finne primærfaktoren til Aural. Google Maps er riktignok elendig til slikt bruk, men slettene rundt toppen bikket ikke 100 moh noe sted som jeg fant. Så ca. 1750 pf er jo bra! :-)

Re: Kronglete innmarsj!

Written by lyngve 14.01.2011 13:12

Takk Sondre, jeg er allerede godt igang med wiki-dokumentasjon, slik at fremtidige peakbaggere skal slippe å "frustrere" seg over manglende info om Aural, slik jeg gjorde. Forøvrig har peakbagger.com omtrent samme PF (1744m), så denne skogstoppen er definitivt et Ultra prominent fjell :-)