Trolltinden med stegjern og isøks (26.01.2014)

Characteristic Alpine trip
Ascents Trolltinden (1,170m) 26.01.2014

Jeg hadde hørt at Trolltinden ikke er noe optimal ski-topp, så jeg satte igjen skia og satset heller på en alpin tur til fots med stegjern og isøks. Under et tynt lag med løssnø, var det som forventet et solid lag med skare som bar vekta mi. Busker og kratt stod ikke veldig tett, så det var enkelt å finne en vei igjennom. Etterhvert kom jeg meg over tregrensa og krysset bortover mot Trolltinden i åpent lende. Sydsiden av Trolltinden er ganske bratt og med dagens skarpe føre ville det vært umulig å komme seg opp uten stegjern. Jeg fulgte en snørenne oppover, og det vekslet mellom snø og knallhard is. På det bratteste og mest isete partiet gikk jeg på alle fire (med 2 isøkser). Mot toppen ble det mindre bratt og da var det frem med stavene igjen. Jeg ble møtt av et fantastisk utsyn fra toppen av Trolltinden, så det ble en lengre pause i sola her oppe.

Jeg vurderte å legge returen via Middagsfjellet. Men på avstand så skavlene langs ryggen på Middagsfjellet litt for risikable ut til å rote her på egenhånd uten tau og forankring. Dessuten var tiden begynt å løpe fra meg.

Trolltinden (venstre) og Ytstetinden (høyre)
Den lavere naboen Ytstetinden sett fra toppen av Trolltinden
Start date 26.01.2014 10:31
(UTC+01:00)
End date 26.01.2014 15:27

Kommer an på føret

Written by oddis 26.01.2014 19:36

På trygge dager med god snø vil jeg si at Trolltind er en helt fantastisk skitopp.

Sv: Kommer an på føret

Written by lyngve 26.01.2014 19:47

Ikke uenig i det! Jeg hadde bare hørt fra en annen kar at Trolltinden ikke er noe optimal ski-topp p.g.a et lengre parti med busker og kratt som må forseres. Men jeg syns skogen var tynt bevokst, så ikke noe problem å komme seg igjennom med ski.