Helgehornet (21.11.2013)

Start point Skytebane (254m)
Endpoint Skytebane (256m)
Ascents Helgehornet (626m) 21.11.2013

Jeg kjørte opp til skytebana i Sollidalen. Veien var ikke brøyta men det skal mer til enn 10-15 cm med nysnø for å stoppe en Ford Mondeo. Jeg parkerte bilen ved skytebana og fant et tur-skilt hvor det var skrevet Helgehornet. Det var til og med spor i nysnøen, en lokal turgåer hadde nemlig brøytet løype for meg. Perfekt tenkte jeg, og husket den problematiske starten på Blåtind - bommet på stien tidligere idag.

Det var flott julestemning oppover skogen. Jeg kom etterhvert over skoggrensa og utsikten mot Sunnmørsalpene var fabelaktig. Her var det lite å klage på, med unntak av at jeg tråkket gjennom flere dype hull i snøen/terrenget, noe det fort kan bli beinbrudd av hvis man ikke er påpasselig.

På toppen av Helgehornet er det en stor mast og en bygning å søke ly bak hvis det er mye vind. Men idag var det omtrent helt vindstille. Vel tilbake i bilen var det begynt å bli mørkt, og dermed ble det ikke noe tur til Lidaveten. Men man får være rimelig fornøyd med å ha unnagjort både Blåtind og Helgehornet når dagene er så korte i slutten av november.

Flott utsikt fra toppen av Helgehornet