Vedviknibba (25.10.2013)

Start point Vedvika (78m)
Endpoint Vedvika (73m)
Ascents Vedviknibba (729m) 25.10.2013
Et skilt som lett kan misforstås

Jeg prøvde å kjøre et lite stykke opp gårdsvei/skogsvei i Vedvika, men jeg fikk klar beskjed fra en lokal bonde om at han ikke ønsker at folk kjører og parkerer på hans eiendom. Dette hadde visstnok vært et økende problem de siste årene kunne han fortelle. Merkelig at det står et skilt ved innkjøringen til hans eiendom, som henviser til at startpunkt for turen til Vedviknibba er ved ei grind 300 m.o.h. Det skiltet må uansett være riv ruskede galt med hensyn til starthøyde. I ettertid innser jeg imidlertid at jeg kan ha misforstått dette skiltet p.g.a hastverk :-)

Jeg parkerte ved innkjøringen til bondens eiendom (der grusveien starter) i en høyde på ca 70 m.o.h. Bonden var egentlig snill og grei han, så jeg hadde ikke noe problem med å starte fra litt lavere høyde. Først gikk jeg på grusveien til ca 120 m.o.h, hvor et skilt med Vedviknibba tok meg oppover skogen på en godt merket sti (røde T'er). Stedvis litt bratt og sleipt denne våte høstdagen, men jeg ankom topp-varden på litt under 1 time. Pen utsikt over Nordfjordeid mot vest og Hornindalsvatnet i syd/øst, men været var ikke det aller beste idag.