Snøhornet fra Årset (19.09.2013)

Start point Årset (114m)
Endpoint Årset (103m)
Ascents Snøhornet (1,309m) 19.09.2013
Litt nysnø på toppen av Snøhornet

Tok bussen fra Stryn til Volda og hoppet av på Årset. Fortsatte så veien som fører ut på neset og fant traktorveien jeg hadde lest om på internett. Traktorveien var dessverre ganske gjengrodd, så jeg måtte være litt ekstra på utkikk etter hoggorm. Dette resulterte i at jeg overså et knøttlite tursti-skilt etter 2-300 meter. Jeg gikk derfor altfor langt på den gjengrodde traktorveien, og bestemte meg etterhvert for å forlate den og prøve lykken rett opp den bratte lia. Det ble noen tunge minutter i busker og lyng, men heldigvis traff jeg på stien litt lenger oppe. Derfra var det enkelt og greit på sti helt til Årsetsætra.

Etter en kort pause på Årsetsætra, var det bare å finne en brukbar linje opp til Snøhornet. Terrenget var egentlig ganske lettgått, men det ble mer og mer steinur jo lenger opp jeg kom. Jeg nådde toppen av Snøhornet etter ca 2 timer til fots. Det lå foresten litt nysnø igjen på toppen etter lavtrykket sist helg.

Jeg tok samme rute ned igjen. Meget god "timing" gjorde at nesten kunne hoppe rett på bussen tilbake til Stryn.