Bukit Timah (23.12.2009)

Ascents Bukit Timah (164m) 23.12.2009

Bukit Timoth var slettes ikke hovedmålet med Singapore besøket, men jeg kunne selvsagt ikke la være å bestige denne 164 meters jungel-toppen når jeg likegodt var der. Den andre dagen i Singapore tok vi derfor taxi fra Little India og 20 minutter senere ankom vi besøkssenteret ved foten av Bukit Timah. Denne taxi turen kostet bare 11 SD (50 NOK), og er nok en bekrefelse på hvor billig det egentlig er i Singapore. Ved besøkssenteret fikk vi utdelt et tur-kart helt gratis, og deretter labbet vi ivei oppover. Temperaturen var til å få heteslag av, likeså luftfuktigheten, men motbakkene er heldigvis korte, veldig korte. Vi stod på toppen etter 15-20 minutters sakte tempo med flere innlagte foto-pauser. Overaskende nok hadde vi hele topp varden for oss selv, slik at vi uforstyrret fikk tatt foto av typen "been there done that". Deretter bar det nedover igjen langs en annen sti, for å få litt variasjon i jungelen. Der møtte vi på en slange ca 60 cm lang. Emily nektet å gå videre, og ville snu sporenstreks. Men slangen forlot etterhvert stien, og jeg fikk omsider overtalt Emily til å fortsette. Nede ved besøkssenteret ble vi nærmest talt overfalt av en flokk apekatter, fordi de så/luktet at jeg hadde en banan i sidelommen på ryggsekken. Mating av apekatter er strengt forbudt, men jeg hadde ikke noe annet valg enn å kaste bananen til dem, da de begynte å bli ganske så agressive. Nede ved hovedveien fant vi ut at det var bedre å ta buss tilbake. Det går massevis av lokalbusser forbi her, og vi valgte buss 170 som bl.a går til Little India for den nette pris av 1.5 Singapore dollar. Vi feiret suksessen med et bedre indisk måltid og en stor flaske Tiger øl, Singapore's premium beer.