Osmena Peak (30.12.2011)

Ascents Osmena Peak (1,015m) 30.12.2011

Finnes det virkelig fjellfolk på Filippinene?

Osmena Peak er med sine ca 1015 meter den høyeste toppen på øya Cebu, den høyeste i provinsen Cebu, og den høyeste i regionen Central Visayas (Region VII). Derfor er dette en meget viktig fjelltopp å få med seg i samlingen til filippinske fjellfolk.

For den som innbiller seg at fjellinteressen i et land som Filippinene må være helt fraværende, kan jeg bare avkrefte dette og henvise til det meget populære nettstedet Pinoymountaineer.com. Legen og fjellfanten Gideon Lasco har nedlagt et fantastisk arbeid med å dokumentere fjell og stier rundtomkring på Filippinene. Det bør også nevnes at Filippinene har flere outdoor-brands, og Habagat er vel det mest anerkjente p.g.a meget god kvalitet til lav pris. Sistnevnte er et must i et land hvor den alminnelige kjøpekraft er en brøkdel av den vestlige.

Fra Cebu City til Dalaguete

Fra hotellet vårt i "uptown" Cebu City tok vi en taxi til South Bus Station. Herfra går det nemlig frekvente busser sørover til Dalaguete, Oslob eller Bato (hvert 5. minutt eller hyppigere). Alle disse bussrutene går via Dalaguete, og tar ca 2 timer (110 pesos for A/C buss). Vi hadde ikke tenkt å ta Osmena Peak som en dagstur fra Cebu City (selv om det er mulig). Istedet sjekket vi inn på Ocean Bay Beach Resort i Dalaguete, hvor vi på forhånd hadde reservert et rom til ca 800 pesos på booking.com. Dette er definitivt en resort som har sett sine bedre dager, men prisen er upåklagelig.

Vi benyttet resten av dagen til å se oss litt omkring i Dalaguete. Vi fikk også hotellet vårt til å skaffe en motorsykkel for 500 pesos per døgn. Neste morgen var det tidlig frokost, ettersom vi hadde avtalt at motorsykkelen skulle være klar kl. 08. Dette viste seg å være en 110 kubikk maskin, og derfor et ulovlig leketøy for min del ettersom jeg ikke har motorsykkel-lappen. Men her på Filippinene har det neppe noe betydning uansett. Litt mer bekymringsfult var det at vi ikke fikk noen hjelmer. Vi risikerte nok ikke noen bøter her ute på landsbygda, men hodeskader er tross alt mye mer alvorlig.

Med motorsykkel til Mantalongon

Jeg satte meg på motorsykkelen, mens Emily satte seg bak meg og var ansvarlig for GPS-navigasjon (i den grad vi trengte det). Se forøvrig vår kjørerute på Everytrail. Fra havnivå i Dalaguete og opptil Mantalongon på 800 moh, er det 13 kilometer. Vi tok oss god tid fordi det var lett regn og glatte veier, så derfor brukte vi nesten 1 time til Mantalongon med et par stopp underveis. Emily klaget gjentagende ganger på mine noe uslepne kjøreegenskaper med motorsykkel, men å bytte sjåfør ville hun derimot ikke.

I den lille fjellandsbyen Mantalongon finnes det faktisk en liten busstasjon med flere daglige avganger mellom Cebu City og Mantalongon. Dette kan være et billig alternativ for de som ønsker å komme seg helt opp til Mantalongon med kollektiv transport fra Cebu City (istedet for bare til Dalaguete). Men merk deg at bussene til/fra Mantalongon er små, trange og noe helt annet enn de mer komfortable bussene mellom Cebu og Dalaguete. Dessuten går Mantalongon bussene fra Carbon Market i Cebu City, en veldig kriminell og fattig bydel, som turister er anbefalt å holde seg langt borte fra. Derfor er ikke disse bussene noe alternativ for reisende som prioriterer sikkerhet og et minstekrav til komfort.

Til topps på Osmena Peak

Fra Mantalongon fant vi ut at det var mulig å kjøre ytterligere 2-3 kilometer med motorsykkel, slik at vi tilslutt bare hadde 1 km til fots for å nå toppen av Osmena Peak. Men det var ikke helt enkelt å kjøre de bratte og steinete bakkene mot slutten med 2 stk på motorsykkelen. Derfor måtte Emily gå av ved et par anledninger. Vi parkerte motorsykkelen ved en basketball bane, hvor 4 ungdommer kom bortover til oss. Vi tenkte å leie en av dem til å passe på motorsykkelen vår. Vi trengte derimot ikke en lokal guide ettersom vi hadde et GPS-track til toppen. Men vi endte opp med å leie en av dem som guide likevel, blant annet for å støtte opp om det fattige lokalsamfunnet. De to vi leide var 15 år gamle og tvillingbrødre. Vi tilbød dem 100 pesos hver, og mens den ene ventet ved motorsykkelen, ledet den andre oss til toppen av Osmena Peak. Underlaget var vått og glatt, så vi tok oss god tid, og ankom toppen etter en halvtime. Det var null sikt fra toppen, men mens vi ventet der en god stund, kom etterhvert den fantastiske utsikten vi hadde sett på diverse nettsteder. Omkring oss åpenbarte deg seg et eventyrlig terreng med mange små pyramide-lignende fjelltopper.

Etter en halvtime på toppen bar det nedover igjen. Tvillingbroren satt pliktoppfyllende ved siden av motorsykkelen vår og ventet på oss. Vi betalte de to tvillingbrødrene som avtalt, og ga dem i tillegg 50 pesos hver i tips for å være ekstra snille. Deretter satte vi oss på motorsykkelen og kjørte i retning av Dalaguete. Heldigvis regnet det ikke mer, og veiene var derfor i ferd med å tørke opp, slik at det ikke ble så såpeglatt som vi først fryktet. Vi ankom Dalaguete rundt lunsj-tider og kjøpte oss et grandios tysk måltid med scnitzel og potetmos på restauranten i Ocean Bay Beach Resort for å feire den lille bragden :-)

100 Filippinske Pesos (PHP) = 13,50 NOK (Des 2011)