Store Venjetinden (16.11.2014)

Characteristic Alpine trip
Ascents Store Venjetinden (1,852m) 16.11.2014

Vi reiste fra Ålesund ca kl. 06 om morgenen, og var i Vengedalen litt etter kl. 08. Herfra god sti opp den vide renna, helt til issvuller fra en gjenfrossen bekk presset oss ut til høyre, opp noen bratte sva og hamre som resulterte i tidvis eksponert klyving. Vi kom oss heldigvis tilbake til normalruta høyere oppe der renna snevrer inn.

Vel oppe i skaret tok vi oss en matpause før vi iførte oss stegjern og isøks. Snø og isforholdene var svært varierende oppover, og mange steder var det dårlig feste for stegjern og isøks, men tauet ble likevel liggende i sekken også forbi den siste hammeren til topps.

På nedturen føltes ting betraktelig mer eksponert. Håvar rappelerte ned den øverste hammeren (10 meter). Da han var nede, kastet jeg ned tauet for å spare en slynge. Det kom jeg til å angre på, for det var ikke morsomt å klatre usikret ned her. Stegjern på bart fjell m/løssnø er ikke spesielt kult.

Litt lenger nede (det som kalles hjørnet?), satte jeg igjen en slynge slik at begge fikk rappelert seg ned et meget utsatt svaparti som var dekket av et tynt lag med snø og is som ikke hadde satt seg på berget ennå. En liten feil her ville resultert i en dødelig ferd utfor østveggen. Videre nedover nordflanken brukte vi ikke tauet noe mer, men vi gikk store deler baklengs. Jeg tror jeg telte ytterligere 3-4 litt utsatte passasjer med svært dårlig feste for stegjern og isøks, før vi kom oss trygt ned igjen i skaret og kunne ta av oss stegjerna.

Korte dager om vinteren går veldig fort unna, og det ble mørkt før vi var tilbake i bilen. I Åndalsnes svingte vi innom Esso-stasjonen og fikk kjøpt oss burger og cola. Det smakte fortreffelig etter en lang dag i fjellet.

Lille Vengetind sett fra Store Vengetind
Håvar i siste opptaket til toppen
Start date 16.11.2014 08:17
(UTC+01:00)
End date 16.11.2014 17:02

Novenbertur

Written by otto 17.11.2014 16:33

Det var jo litt av et tidspunkt å ta toppen på .....

Sv: Novenbertur

Written by lyngve 18.11.2014 20:26

Store Vengetind er en fin helårstopp synes nå jeg. Har lagt merke til at den har hatt mange besøk i sommer, men da hadde jeg ikke tid eller anledning. Så dermed ble det november :-)