Lisboapåske (26.03.2013)

Palácio Nacional da Pena (528m) 26.03.2013
Stockholm Arlanda Airport (37m) 26.03.2013
Reisemaus :-)

Lisboatur med mamma og pappa

Mamma fikk tur til Lisboa i gave og ville ha med pappa og meg. På veien reiste vi innom Julie og familien i Drammen og besøkte de i det helt nye huset. Det var kjempegøy og jeg hadde nesten ikke lyst til å reise selv om vi skulle på ferie.

Lang reise

I køen på flyplassen begynte mamma og pappa plutselig å snakke om å fly med et annet fly. Det var visst ikke plass til alle på flyet og noen måtte gjøre noe de kalte for VOLOFF. Det vil si la være å reise med flyet og fly med et annet fly i stedet. Men få mange penger for det. Mamma og pappa sa at dersom jeg ville det og var kjempeflink og ikke maste og sånn så mye, så skulle jeg få en lego og is hver dag i Portugal. Så da sa jeg selvsagt ja.
Vi måtte først til det egentlige flyet vårt før de blei helt sikre på at vi ikke fikk plass, og så måtte vi bli med en mann til forskjellige kontorerer før vi kom til et nytt fly. Det het SAS-flyet og TAP-flyselskapet som vi ikke fikk reise med likevel måtte sikkert bruke mye penger sa mamma, for vi fikk sitte foran gardinen. Jeg og mamma satt på rad 1. Det har jeg aldri gjort før.
Først reiste vi i feil retning, til flyplassen i Sverigestochkholm. Der måtte vi vente litt, men mamma og pappa sa with compliments of TAP og kjøpte noe ventegodt til oss.
Så fløy vi sent på kvelden til Portugal. Når vi kom frem kom ikke kofferten til mamma, så hun ble litt lei seg, men til slutt var vi fremme og kunne legge oss.

Første dag

Det var dårlig vær i Portugallandet, men ikke så kaldt. Først reiste vi med togunderbakken til et kjøpesenter, og så gikk vi til et kjent akvarium. På kvelden gikk vi opp til en kul borg, og det var litt spennende der. Vi var der mens det var mørkt og det var mange katter der. Og fangehull og sånt. Jeg ble nesten litt redd, men det var litt spennende også.

Andre dag

Andre dagen prøvde vi oss først på den berømte trikken nummer 28, men den var så stappfull at vi bare orket å være på fem stasjoner eller sånt. Så gikk vi av og spaserte delvis tilbake til neste metrostasjon, og så reiste vi til et kjent vakttårn i elva, men også der var det mye folk, så vi orket ikke å være der så lenge heller. Så gikk vi veldig masse og mamma og pappa sa jeg var veldig flink til å gå. Jeg ville veldig gjerne til en lekeplass, men vi fant bare en, og den var stengt.
Så dro vil et museum med konge- og prinsessevogner som hestene dro med i gamledager. De var veldig veldig fine.
Til slutt gikk vi litt rundt i byen og spiste is på favorittstedet vårt. Verdens beste iskafe.

Tredje dag

Borgjente.

I dag reiste vi med tog ut av byen til et sted som het Sintra. Her måtte vi gå masse trapper og bakker før vi kom til en ridderborg som de kalte for Maurerborgen. Pappa sa jeg skulle spørre en maur vi fant på veien om han hadde vært med å bygge den, men jeg skjønte jo at det bare var tull. I ridderborgen gikk vi langs murene med utsikt fra tårn til tårn og sola skinte. Så skulle vi til det som jeg gledet meg mest til, "Disneyslottet" som heter Pena. Mamma hadde sagt at det var som et prinsesseslott. Først var det litt gøy, men til slutt gikk vi i kø inne i masse rom og da blei det kjedelig. Like ved var det en fjelltopp med sånn der primærfaktor. Den hadde ikke jeg noe lyst på, men pappa sa at dit burde vi gå. Æsj! Kjedelig i dag. Men det var litt kult når vi kom frem for det var en tunnell vi kunne krype gjennom.
Til slutt skulle vi til enda et sted med en dyp brønn. Vi gikk litt feil og så sa mamma at vi kunne vente på en buss, men bussen vår kom aldri. Mamma sa nå reiser vi tilbake, mens pappa sa han kunne bære meg, og så gikk vi dit likevel.
Der var det kult. Med mange grotter og huler vi kunne gå inne i bakken i. Heldigvis hadde mamma tatt med hodelykt, så vi kunne utforske tunnelllabyrintet. Det var kjempevått inni der, og kjempespennende.
Så spiste vi pizza og reiste tilbake til byen hvor vi gikk til verdens beste iskafe igjen.

Hjemreise

Vi måtte stå opp veldig tidlig for å reise hjem, men vi stod visst opp litt for tidlig. Så vi måtte gå rundt omkring lenge før den underjordiske togbanen åpnet. Men til slutt gjorde den det, og så reiste vi hjem. Denne gangen satt vi på aller bakerste rad på flyet og det var trangt. Maten på flyet var skikkelig æsj. Verken jeg, mamma eller pappa syntes den var noe god. Da var det i alle fall bra at vi hadde spist og kost oss kjempemye i Portugallandet "with compliments of TAP" som mamma og pappa sa hele tiden.
Hjemme i huset vårt igjen var det iskaldt fordi strømmen hadde gått.

TAPflyet som vi kjørte med.

Missing title

Written by krauti 30.03.2013 20:50

En fin reiseskildring. Jeg ser du hadde mye moro. hilsener Jörg