Stølhaugen (17.02.2013)  3

Ascents Stølhaugen (915m) 17.02.2013

Slitsom tur i isskogen

Pappa sa at vi skulle på en kort tur. Vi kjørt til Fagernes og så opp masse krappe svinger på en smal vei til et sted som het Fodnes. Til slutt kom vi til et sted hvor det stod en bom åpen. Pappa turde ikke kjøre gjennom bommen i tilfelle noen kom og låse den, så vi parkerte her og gikk på ski.
Vi hadde på masse smøring for at det ikke skulle gli bakover, men det gjorde det likevel.

Etter en stund sa pappa at vi skulle forlate den fine veien og gå inn i skogen. Først var det ikke så ille, men så sluttet alle løyper og vi svømte på en måte i snøen. Alt var løst som vann og sukker. Pappa gikk først og tråkket, og så gikk jeg og mamma bakerst.

Det gikke kjempesakte og var veldig slitsomt. Etter en lang stund så pappa på GPS'n og sa at vi like gjerne kunne snu, men det ville ikke mamma, så da gikk vi litt til.

Det ble noe bedre etter hvert og skogen blei kjempefin, med masse snø på. Jeg synes det så ut som en isskog.

Pappa sa at jeg var kjempeflink og at han syntes det var synd at nesten ingen barn (eller voksne) fikk oppleve å traske i slik en vinterskog. Nesten alle vil ha en flott skiløype før de kan gå på ski.

Vi hadde en pause inne i skogen med appelsing og kakao. Nå sa pappa at det ikke var langt igjen og at vi i hvert fall ikke skulle snu. Men pappa glemte å se på GPS'n og så gikk vi feil og kom inn i en skikkelig krokskog, så det blei langt allikevel. Den siste bakken til toppen var kjempekjempeslitsom. Det smakte i alle fall med mer kakao, kjeks og litt godteri på toppen.

Men tilbake gikk det kjempelett, jeg kunne ikke tro at vi hadde syntes det var så langt, for vips sala bimm og så var vi ned igjen. Det var berg og dalbane ned gjennom skogen og sporet vårt var kjempefint å gå i nå. De siste bakkene ned var supermorsomme.

Men jeg var litt sliten etterpå, men mamma og pappa lovet meg dessert i dag som belønning, og den skal vi spise nå snart :)