Kyrkja (28.06.2012)  6

Start point Leirvassbu (1,410m)
Endpoint Leirvassbu (1,410m)
Ascents Kyrkja (2,032m) 28.06.2012

Kyrkja med mamma og pappa

Jeg og en av de nysgjerrige kuene.
Teltplassen vår.

Jeg og mamma reiste i den blå bilen, mens pappa reiste alene i den rød bilen siden han skulle levere masse bøker mange steder.
Vi møtte pappa på et sted som heter Elveseter. Der er det en elv og en kjempehøy statue.
Til slutt kom vi til en teltplass. Det var fortsatt sol, og mamma og pappa bygget teltet sammen med meg.
Så skulle vi spise, men da kom det plutselig mange kuer. Først blei jeg litt redd, men pappa sa jeg kunne gå å jage de bort.
Til slutt var det ikke skummelt lenger. Jeg gikk med en lang bambusstokk og jaget kuene. Men de kom tilbake igjen hele tiden.
Så skulle vi ned til elva og pusse tennene. Mens vi var langt borte begynte kuene å sleike på teltet og bilene våre. Æsj! Plutselig tok en ku og veltet hele teltet. Da ble pappa sinna og jaget de langt vekk.
Så kunne vi legge oss å sove i teltet med det ekle kusikkelet på.

Masse snø og litt gøy

På Leirvassbu med litt fotogøy eller fotogym.
Jeg og mamma går mens mamma forteller fortellinger. Toppen vår er bakider.
Når det blei steiner syntes jeg det var gøy å sprette oppover. Det gikk så fort at mamma ikke klarte å holde følge.

Det var kjempemasse sol og veldig mye blå himmel da vi våknet. Vi spiste frokost foran teltet og jeg passet på at kuene ikke kom for nærme. Så kjørte vi alle sammen til et sted som heter Leirvassbu i den blå bilen. Der var det masse snø. Jeg gikk ved siden av mamma som fortalte mange historier jeg har hørt før, men det er gøy likevel. Pappa pekte og pekte på toppen, men jeg var mest opptatt av fortellingene til mamma. Så begynte det å gå oppover og da orket ikke mamma å fortelle mer, og da ble det kjedelig. Jeg klaget på at det var slitsomt og pappa klaget på at jeg klaget, men endelig kunne vi ta en pause og da dukket det opp ting fra sekken som ikke var kjedelige.
Nå var den dumme snøen også ferdig. Oppover nå var det bare masse steiner. Kjempekult syntes jeg. Dumt syntes mamma. Jeg spratt som en geit oppover, sa både mamma og pappa, og jeg måtte vente mange ganger på de tregingene.
Så ble det litt bratt med litt klatring. Da maste mamma og pappa hele tiden på at jeg måtte være forsiktig, så mye at jeg nesten blei lei. Plutselig var vi på toppen. Det gikk jo kjempegreit.
Vi blei lenge på toppen. Så lenge at det blei kjedelig. Mamma sovnet på liggematta og jeg og pappa gikk en tur til en annen topp ved siden av. Vi dyttet noen steiner utfor stupet og jeg fikk lov å titte utfor kanten mens pappa holdt meg fast. Det kilte i magen.

Meg på toppen av Kyrkja. Bakider er det noen fjell som pappa kalte Hurrungane.
Alle sammen på toppen.
Det var veldig varmt på toppen og mamma sovna.

Så begynte vi å gå ned igjen. Mamma liker ikke å gå ned og da vi kom til en lang snøbakke gikk jeg og pappa kjempekjempekjempefort mens mamma snart ble en liten prikk langt der oppe. Vi måtte vente veldig lenge. Etterpå kunne jeg og pappa prøve rompebrettene våre. Det var kjempekult. Til slutt måtte vi gå lenge i snøen og det var slitsomt for beina mine og jeg blei så sliten, men endelig var vi ved hytta igjen.

På vei hjem fikk jeg pølse og brus på bensinstasjonen i Lom. Pappa sa at alle flinke fjellfolk fortjener litt munngodt på burgern i Lom når de har vært på store topper.

Flere bilder

Nydelig tur!

Written by Nils 09.07.2012 23:23

For et vær dere fikk på Kyrkja da! Godt dere ble akklimatisert både når det gjelder vær og høyder på turen vår i St. Hans-helgen. ;)

Dere var mer heldige med teltplassen også, ser jeg. Nesten så dere kunne hente ting fra bagasjen i bilen fra teltåpningen, mens vi måtte labbe i viukjerr og buskas langt og lengre enn langt oppi Skei litt tidligere for å komme til teltleiren. :)

Mye snø rundt Leirvassbu, men utrolig fint å se "heimen" i sånt herlig vær. Snøfonner er gode å ha på returer, fremdeles, ser jeg! Takker for flotte bilder!

Burger

Written by Marmolejo 01.07.2012 18:13

Det er helt riktig at "alle flinke fjellfolk fortjener litt munngodt på burgern i Lom når de har vært på store topper". Gjelder uansett alder.

Topp..

Written by Atomsilda 01.07.2012 09:43

En fantastisk tur da Morten....og få med seg datteren opp på DEN toppen. :) Jeg fikk nå akkurat en idé om å ta nettopp denne turen med min sykkelkompis som ALDRI har vært på topptur. Var det forholdsvis fast snø eller?

Sv: Topp..

Written by mortenh 01.07.2012 11:15

Snøen var fast og fin den, spesielt fra morgensida. Litt råtten i øvre del på ettermiddagen. Flott tur for dem som ikke har vært på topptur før. Ingen lange drepende anmarsjer :)

Topp

Written by torerik 30.06.2012 09:40

Flott tur a gitt. Vi sees til uka.