Min nest siste totusentur (30.07.2020)

Ascents Bruri (2,001m) 30.07.2020
Store Langvasstinden (2,085m) 30.07.2020
Langvasstinden V2 (2,025m) 30.07.2020
Vestre Langvasstinden (2,046m) 30.07.2020
Søre Langvasstinden (1,970m) 30.07.2020
Store Skredahøe (2,004m) 30.07.2020
Storstygge-Svånåtinden (2,209m) 30.07.2020
Nørdre Svånåtinden (2,004m) 30.07.2020
Visits of other PBEs Bruri hammer mot Storstygge-Svånåtinden (1,890m) 30.07.2020
Skamsdalsætrin p-plass (975m) 30.07.2020
På Skredahø min topp 375

For å kunne bli klar til den siste turen min, måtte jeg bli ferdig med mange topper på Dovrefjell. Pappa ville ikke være avhengig av bussen inn så vi planla en annen tur fra en annen kant. Jeg fikk ny tursekk dagen før turen, så nå kunne jeg også bære litt mer.
Vi kjørte med Else Mari fra Valdres og over flere fjellveier til vi kom til Dovre. På vei inn, der sideveien til Skamsdalen tar av er det et sånn triangelkryss. Vi hadde tatt igjen Sindre og Heidi like før, og de overså første avkjøring i trekantkrysset. Da var vi raske og tok og kjørte på innsiden. Det var gøy! Jørn og Grete var allerede på parkeringen. Etter litt pakking var vi klare til å gå tidlig på kvelden.

Det blei en ganske lang tur og vi måtte vade flere ganger. Etter den siste gangen med vading var jeg skikkelig kald på beina og det var utrolig godt å komme frem og hoppe inn i soveposen gansek så fort.

Alle sammen klare til tur.
Leiren vår torsdag kveld.

Dag 2 Svånåtindmassivet og Bruri

Vi våknet av at sola skinte på teltet. Det var dessverre litt mye mygg her men ellers veldig fint å spise frokost ute. Til slutt var alle 7 klare til å gå. Turen til Svånåtinden gikk ganske fort, jeg skravla mye med Heidi og de andre. Svånåtinden var bare en flat slette og ikke så spennende. Vi gikk også bort til et annet sted på sletta som så høyere ut.

Pappa grudde seg litt til Bruri, som var den neste. Først måtte vi ganske langt ned på mye litt løs stein før vi kom til plassen hvor vi måtte bruke tau. Alle sammen rappellerte, og pappar var spent på om alle ville klare å komme seg opp igjen. For å gjøre det lettere hadde vi et ekstra tau som vi kunne bruke å dra i.

Etter rappellen var det enkelt opp til Bruri og vi kom oss opp den hammeren alle sammen. Det var litt strevsomt for den var ganske glatt nederst og fjellet var ikke helt tørt.

Fra Bruri mot Svånåtinden

Heidi og Grete hadde ikke vært med på det, så da vi kom opp bakken igjen møtte vi de.

Etterpå var det mye steingåing over flere topper til den nest siste. Her var det ganske bratt ned hvor vi måtte klyve 2-3 meter før vi gikk til den siste. Vi hadde brukt masse tid og nå var det nesten kveld.

Bratt klyveskrent ved Vestre Langvasstinden

Til slutt var det en lang lang tur til teltet. Middagen var gryterett og desserten var både kakao og sjokoladepudding med vaniljesaus.

På Store Langvasstinden, topp 374

Dag 3 Skredahøe topp nr 375

Den neste dagen var også en fin dag. Heidi og Sindre skulle hjem og feire bursdag, så vi var 5 som dro avsted.
Det blei mye stein på denne turen, men heldigvis litt snø også. Jeg tror ikke jeg skal hit igjen på tur liksom. Vi var ikke så lenge på toppen, for det blåste ganske mye.
Pappa trodde han hadde masse krefter til overs og ville gå en ekstra topp, så da gikk jeg med de andre. Men jeg tror ikke han hadde så mye krefter igjen som han trodde, for da vi kom til bilen var han mest sliten av alle.

Tilbake til teltet spiste vi potetgull og gele med vaniljesaus og slappet litt av. Else Mari og Jørn matet en flokk sauer med brødrester. De ble helt ville da de fikk så mye brød her oppe hvor det bare vokser noen gresstuster innimellom steinene.

Så var det tung sekk ignen. Vi ville helst ikke vade tre ganger, så vi gikk en annen vei tilbake. Det gikk stort sett greit, men vi måtte gjennom noe krattskog før vi kom til elva. Da trampet vi bare uti med støvlene på. Det var nesten bare deilig og vi gikk skikkelig langt gjennom flere elvedeler før vi kom til andre siden.
Der var det en million mygg som kastet seg over oss mens vi skiftet på beina. Jeg fikk en drøss med stikk.
Etterpå var det bare å flytte beina og gå på stien tilbake til bilen.

Takk for turen alle sammen!

Flere bilder

Gratulerer med alle!!

Written by teme 07.08.2020 19:52

Etter denne nest siste toppen,har du også vært på den siste har jeg forstått!!Jeg så deg på TV!!Grattis med å ha nådd enda et mål!Jeg regner med at pappa også er glad,slik at han får slappet av litt!! :-) Hva nå da? Snart er det vel skole igjen!? Skal du på videregående,eller er du på ungdomsskolen enda? Gratulerer igjen og hils pappa! Mvh Terje