Stølsnøse (02.01.2020)

Ascents Stølsnøse (1,404m) 02.01.2020

Litt kald, litt morsom og litt blåsete tur med pappa og Gråbein.

Vi dro til Tyinkrysset for å møte Gråbein. Vi parkerte og satte igang. Snøen var sånn passe fin, noe ruglete, skare og litt pudder-lignende snø noen få plasser. Jeg og pappa hadde randonee ski mens Gråbein brukte fjellski, med kortfeller. Så for oss var det enklere å gå de bratte bakkene.

Vi hadde egentlig tenkt oss rundt toppen for å gå på den andre sida, men så sjekka vi kartet og fant ut at det var best å gå opp ved vannet. Det var litt hardt opp bakken og det blåste, men vi kom oss opp. Da vi kom oss opp bakken så var det bare litt igjen til toppen.
Det blåste ekstremt mye der oppe, men vinden var ikke kald hele tida. Noen ganger var det til og med for varmt med votter. Like før toppen kom det et vindpust som blåste meg overende. Men vi kom oss på toppen uten skader. Vi tok litt bilder og tok av fellene på skiene. Vi satte oss under toppen der det ikke blåste særlig for å spise litt niste.
Vi gjorde oss klare for å kjøre ned. Det blåste så masse at jeg måtte stake litt for å få litt fart i nedoverbakkene. Vi tok samme rute ned som vi tok opp, og derfor var det greit å finne fram. Da vi kom oss nedi dalen var det mye bedre syns jeg. Jeg stod egentlig bare i sporene og slappa av siden det var litt nedoverbakke. Det var heller ikke særlig med vind. Vi kom oss til bilen i godt behold!

Det var egentlig en ganske koselig tur! :)