Lang slitsom tur med Gråbein (17.07.2019)

Characteristic Alpine trip
Ascents Midtre Rauddalseggje (2,016m) 17.07.2019
Store Rauddalseggje (2,168m) 17.07.2019
Skarddalseggje (2,159m) 17.07.2019
Skarddalstinden (2,100m) 17.07.2019
Jeg og Gråbein på Store Rauddalseggje.
Jeg og Gråbein på en sånn standplass i klatringe mellom klatregang nummer 3 og 4.

I fjor hadde vi en skikkelig dårlig tur mot Rauddalseggje. Da blei det ikke noe topp. Bare slit. Så nå skulle vi prøve igjen. Jeg var litt sliten etter den lange turen med Julie i går. Det var veldig langt inn til toppen også denne gangen, men til slutt kom vi opp på ryggen og kunne se langt ned på Olavsbu. Da blei det litt morsommere. Vi mått klyve litt og så var det litt smalt noen steder til vi plutselig kom til en plass der fjellet videre var som et stort høyt tårn. Her skulle vi klatre.

Eggen begynner å bli smal.
Sånn som vi klatra.

Det begynte nesten å regne litt, og pappa som var spent på klatringa fra før av ble litt bekymret for at det skulle bli vått, men heldigvis blei det ikke mye regn.
Pappa gikk først og jeg og Helge kom etter. Dette gjorde vi fire ganger. Det var skikkelig bratt og langt ned så jeg syntes det var gøy. Det var litt vanskelig noen få plasser. En plass satt pappa seg helt fast med sekken sin og kom ikke videre før han fikk tatt den av.

Til slutt var vi ferdig med klatring. Pappa og Helge var kjempeglade, så da blei jeg også litt glad. Så gikk vi bort en litt smal rygg og var på første toppen. Det hadde tatt gansk lang tid.

Etterpå gikk vi ned en lang steinrygg før vi klyvde opp til neste toppen. Det var ganske morsomt og tok ikke så lang tid. Pappa og Helge snakket om å gå to topper til, men jeg var veldig sliten og ville helst bare tilbake, men så sa de at det var nesten like langt uansett.

Gråbein på en smal bit av Rauddalsegga.
Jeg på Midtre Rauddalsegga.

Fra Midtre Rauddalseggen gikk vi rett nedover fjellsiden. Det var ganske greit, men pappa løste ut en stor stein og det var litt skummelt. Han blei nesten litt skadet og klaget litt. Det så litt bratt ut videre, men vi fant en veldig fin vei. Gråbein ville fort ut på snøen, men jeg og pappa syntes det var for bratt og sprekkete, men litt lenger nede tok vi på oss litt tau og gikk ut på snøen. Det gikk superlett nedover. Gråbein blir alltid så glad når han kommer på nedoversnø og hopper og spretter som en glad trønderlaks og lager fornøyde rop.

Gråbein var veldig fornøyd med å gå på snø.
Litt sliten sånn halvveis på turen.

Til slutt kom vi til enden av vannet. Her ble pappa veldig glad for han syntes det var så fint her. Jeg var litt mest sånn sliten, men det var jo litt fint der. Vi spiste litt godteri og drikke. Pappa og Gråbein snakket litt om veien opp til neste topp som de ikke visste hvor vanskelig var. Så begynte vi å gå. Alle var veldig slitne og pustet og peste opp bakken, men vi fant en veldig fin vei rett opp og ble litt glade av det. Men det var veldig langt til toppen da, og når vi kom opp var sola langt nede på himmelen og klokka veldig mange.

På Skarddalsegga. Topp nummer tre.

Vi kunne se Leirvassbu som en liten prikk i det fjerne og det var i grunnen ganske trist og derpimerende. Pappa sa vi måtte ta en bit av gangen. Huff! Først gikk vi litt ned på siden av ryggen og så ble det etter hvert ganske bratt. Et sted akte vi oss baklengs ned en kvass steinblokk og så var det mye forsiktig klyving. Etter mye sakte nedovergåing kom vi til et sva med grus på. Her likte ikke pappa at jeg gikk uten tau, men vi gjorde det likevel. Det var jo ikke noe bratt da, og til slutt kom vi til en sånn hammer. Her blei det en liten rappellings. Etter rappellingsen gikk jeg i forveien og kom opp til siste toppen før de andre. Huff så trøtt og sliten jeg var.

Den siste toppen.
På siste toppen.
Gråbein på siste toppen.

Nå skulle vi superlangt ned, men heldigvis gikk det utrolig mye lettere enn jeg trodde, og Gråbein fant litt snø og hoppe og juble på og nesten vipps så var vi nede. Så bare gikk og gikk og gikk vi til vi kom frem. Vi gikk ganske fort, og nesten ingen sa noen ting.

Når vi kom frem var klokka kvart på ett på natta og vi måtte være stille for ikke å vekke de som sov på Leirvassbu. Vi laget litt fort varm mat på parkeringen og så kjørt vi hjem og kom hjem etter at sola stod opp.

Det var en lang tur, men jeg klarte en vanskelig tur da, og kunne sove lenge etterpå siden det er ferie.

Trøtt rappellventing.

Kart

Nye 2K

Written by Atomsilda 19.07.2019 11:22

Gratulerer med nye topper på lista Linn Therese!

Tusen takk for turen Linn Th.

Written by Gråbein 19.07.2019 08:57

Det var utrolig kjekt å få være med på denne langrunden.

Jeg er mektig imponert over kapasiteten din. Du gikk jo fra oss både oppover og bortover. Nesten som å være med Janne på tur ;0))

For en tur!

Written by Nils 19.07.2019 07:35

Rett og slett imponerende, Linn Therese! At du orket denne superlange og krevende turen etter turen med oss på Semelholstindene er for meg helt utrolig. Tenker det var godt å komme hjem for så å sove så lenge du ville dagen etter... :-)

Takker samtidig for den knallfine turen dagen før til Semelholstindene! Julie og jeg tenkte på dere da vi kjørte hjemover på onsdag. Leit å dra fra dere, men denne turen dere gikk her kunne vi uansett ikke ha vært med på. ;-)

Jammen

Written by Olepetter 19.07.2019 07:35

en lang tur, det der! Gratulerer! Flotte bilder!