Snøhetta og Larstind (06.07.2018)

Characteristic Alpine trip
Ascents Hettpiggen (2,261m) 06.07.2018
Larstinden (2,108m) 06.07.2018
Nørdre Larstinden (2,077m) 06.07.2018
Snøhetta (2,286m) 06.07.2018
Snøhetta Midttoppen (2,278m) 06.07.2018
Snøhetta Vesttoppen (2,253m) 06.07.2018
Jeg og Christian på toppen til Lars.
Endelig oppe på Vesttoppen.
Jeg klatrer opp mot Hettpiggen.

Nå er det sommerferie og jeg har ikke tid til å skrive så mye rapporter. Men vi reiste til Dovre. Der har jeg aldri vært før. Vi stod opp supertidlig, men jeg kunne sove i nedlagt sete med dyne mens pappa måtte kjøre. Vi kom til et sted med mange militære og tok til slutt en buss. Fra bussen så vi moskusdyr.

Vi var sammen med en som heter Christian. Han hadde jeg aldri vært på tur med før, men han var veldig hyggelig og flink til å klatre.

Først gikk vi til Snøhetta og så til en topp til og så bratt ned, og så sikret pappa meg opp ekkel løs stein til den tredje toppen. Christian gikk foran og laget en rappell videre og til slutt klatret vi opp den siste biten. Det var et sted som var litt vanskelig. Når vi var ferdig med traversen sa pappa at vi hadde brukt 4 timer og 17 minutter og at det var ganske bra, selv om vi hadde tullet litt med tauet. Da hadde vi tid til å gå videre. For vi måtte helt nødt til å rekke siste bussen.

Først måtte vi langt ned og så langt opp igjen til neste topp som har samme navn som pappan til Vilde. Det ble ganske luftig etter hvert, og da pleier pappa å bli litt nervøs når jeg ikke har på meg tau. Så klatret Christian opp. Det var litt bratt på slutten av klatringa. De voksne snakket noe om grad fire. Vi hadde på tauet litt til. Det var langt ned og mange løse steiner og sånt liker ikke pappa når jeg er med.
Etter hvert kunne vi klatre uten tau og snart var vi på toppen til Lars. Men vi måtte ut på enda en topp. Først bratt ned og så gjennom en tunnal og så bratt opp og litt kronglete bortover. Vi gikk på begge toppene på nordtoppen til Lars før vi snudde. Ned igjen det bratte måtte vi gå veldig forsiktig for det var litt smalt og trang og stupbratt ned.

Til slutt måtte vi forte oss litt, så vi hadde ikke noen sånne ordentlige pauser de fire siste timene, men vi rakk bussen da og så enda flere moskuser på veien ned igjen.

Klar for Snøhettatraversen.
Nå begynner det for alvor.
Litt fint var det på Dovrefjell også.

Flere bilder

Kart

Hur enkelt som helst!!

Written by teme 10.07.2018 19:36

Du tar denne nokså vanskelige traversen nærmest på strak arm!Utrolig flink,men ikke gjør pappa FOR nervøs med din friklatring,for husk du skal ha han leeeenge enda!!Mvh Terje

Sv: Hur enkelt som helst!!

Written by linntherese 20.07.2018 10:14

Det var litt vanskelig på klatringen.

Gratulerer med fjellet mitt!