Skarstind med Leah (27.05.2018)

Characteristic Alpine trip
Ascents Dumhøe (2,181m) 27.05.2018
Dumhøe SV1 (2,060m) 27.05.2018
Søre Dumhøe (2,174m) 27.05.2018
Nåle (2,310m) 27.05.2018
Raudhamran (1,528m) 27.05.2018
Skardstinden (2,373m) 27.05.2018
Vestre Skardstinden (2,221m) 27.05.2018
Så var vi i gang. Allerede litt ovafor bilen. Ser du bilen vår?
Gøy med klatring.
Det kan være ganske allright på topptur også. Her på Skarstinden.

Tur med ikke bare voksne

Det blir mange turer med bare voksne. For en uke siden hadde vi en slitetur, som Øyvind kaller det, men pappa ville gjerne på mere tur siden været var så fint. Men han sa at vi bare skulle på tur dersom det blei med noen andre som ikke var voksne. Og Seigmann teller ikke, selv om han er barnslig, så er han ganske voksen.

Men så ville Leah være med. Hun har vært med på totusenturer før, men det er lenge siden nå, så det var veldig hyggelig.

"Alltid" innom Lom

Jeg og pappa jogget Fjellbukkløypa på Beitostølen på lørdagen og så badet vi i et fint lite tjern på Beitostølen før vi kjørte til Lom. Jeg digger Lom. Lom er en kul plass. Vi spiste vannmelon og jordbær med kremfløte. Det meste godteriete vi kunne siden vi har godtefri måned. Etter at vi hadde vært i Lom en time kom Leah og pappa'n også, og så dro vi bort på trampolina og hoppet der en stund før vi kjørte til fjellet.

To fjelljenter i Leirdalen på kvelden.

Teltliv og kortspill

Vi fant en fin plass i kveldssola og slo opp teltene våre, og så laget vi pølser og slappet av i sola og til slutt spilte vi kort på det ujevne gresset, men det gikk det. Det var gøy. Til slutt gikk vi å la oss før den store turdagen.

Gøy med telttur i fint vær.

Skardstind og fire andre nye topper

Været var superdupert og jeg kunne gå i kortbukse og t skjorte. Vi begynte å gå oppover med en gang og pappa sa det var en fryktelig lang oppoverbakke vi skulle opp. Men vi skulle ikke stresse og tok mange pauser og jeg og Leah pratet om mye forskjellig, så egentlig gikk det bare litt sånn av seg selv. Oppå en rød steinhaug, Raudhamran, hadde vi en fin pause. Her så vi også Skardstindtoppen og den kule Nåla som står opp som en pigg på en siden av fjellet. Det så litt langt ut dit da men.

Deilig å drikke av bekker i fjellet da. Det er sånn sommer.

Så fortsatte vi å gå og gå og det var veldig lite snø. Først når vi var høyere enn totusen mått vi gå litt på snø og det var ikke mye.

På Dumhøe.
Hit skal jeg etterpå.

Til slutt kom vi til den første toppen. Den het Dumhø og selv om veien opp dit var litt Dum og kjedelig, var utsikten kjempekul. Masse stup og sånn og så så vi fint til Skarstinden som var stupbratt og bort til Storgrovtoppene som jeg hadde vært på for en uke siden og helt bort til Porten og Galdepiggen. Jeg liker stup jeg, men pappa liker ikke alltid at jeg liker stup og maser mye om forsiktig og ikke for langt utpå kanten og sånn.

Etter den første Dumtoppen kom det en til like etterpå. Her spiste vi litt. I det hele tatt spiste vi ganske ofte på denne turen, men det var fint. Litt etterpå kom den tredje toppen. Her kunne jeg og Leah legge vekk de slitsomme sekkene og gå uten. Vi tok på seler og gjorde oss klar til litt klatring som vi hadde gledet oss til.
Vi måtte klatre fire ganger før vi var på Skarstinden og det var gøy. Det blei mange små pauser, men det gjorde ikke noe, for vi kunne skravle og så var været fint.

Den siste klatringen.

På Skarstinden gikk vi forbi uten å se toppen, så vi blei enige om å gå dit på tilbakeveien og så spiste vi litt mer før vi fortsatte til Nåla. Nåla var kjempemye lettere enn det så ut til.
På vei tilbake fikk jeg ligge med megen utenfor stupet et sted mens jeg var sikret av pappa og så kunne jeg kaste steiner ned og se de falle hele veien ned til breen. Det var kult.
På tilbakeveien gikk vi heldigvis ikke forbi Skarstinden, men helt opp. Og så spiste vi litt mer her.

Det bilde tok jeg på Nåla.
På Nåla
På Nåla med masse utsikt.

Når vi skulle hjem igjen gikk vi forbi noen av klatringene fordi vi skulle spare litt tid. Da kom vi til veldig bløt og bratt snø. Her raste det masse snø nedover fjellet som tok med seg steiner og laget lyd. Det var kult å se på, men veldig godt at ikke vi var snøen. Da hadde vi slått oss. Da vi kom til den første klatringen gjorde vi en rappell sånn at vi fikk prøvd det. Det var litt vanskelig, tauet ville liksom ikke orntli gjennom, men det gikk til slutt. Den var ganske lang, og tauet var akkurat passe langt. Tilbake på den toppen med sekkene til meg og Leah spiste vi litt mer, og så hadde vi ikke mer å spise på. Lyset begynte å bli fint, og vi hadde langt igjen å gå. Da hjalp det godt at vi kunne skravle og glemme alt som var igen når vi begynte å få litt vondt her og der.

Kaste steiner utfor stup og sånn.
Bratt bløt snø på veien hjem.
Den skyen lignet på et dyr syntes vi.
Rappellen.

Etter en kjempelang nedoverbakke var vi endelig framme sånn omtrent når sola gikk ned. Så kjørte jeg og pappa ned til teltet og jeg laget nudler og pappa stekte pølser og så pakket vi og kjørte hjem. Jeg sovnet i bilen. Det gjord heldigvis ikke pappa. Så var vi hjemme klokka ett cirka.

Det var en superfin tur og litt slitsom. Takk for turen Leah og Hannes.

På vei hjem.
Vi klarte det!!!

Panoramabilder gjør seg best på STOR skjerm :-)

Dumhø
Litt utsikt.

Flere bilder

Kart

Usikker

Written by Garm 30.05.2018 12:12

Usikker på om eg skal bli fornærma over å bli stempla som barnsleg eller fornærma over å bli stempla som ganske voksen (underforstått gamal)... :)

Sv: Usikker

Written by linntherese 13.06.2018 20:55

Det er ikke noe å bli fornærmet over, vær barn så lenge du lever:)

Så FLOTTE

Written by Olepetter 29.05.2018 18:47

bilder! Jammen er du heldig som får oppleve så mye spennende!