Galdhøpiggen (05.06.2010)  6

Start point Juvasshytta (1,840m)
Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 05.06.2010

Barne- og familietur til Galdhøpiggen 5. juni 2010 med VTFL1

.......Bilder

Meg tuslende på den flotte morgenskara innover Juvflye mot Galdhøpiggen.
Skikkelig kul brevandrer altså!
Her koser vi oss foran hytta på toppen, og alle barna har fått diplom og colaboks.

Uvanlig tur til vanlig turmål

Denne våren stod barne- og familietur til Galdhøpiggen på programmet til Fjellsportlaget. Dato ukjent, vær kjent – strålende. Som en konsekvens av dette ble det en katt- og muslek med værmeldinger og andre hindre før alt klaffet lørdag 5. juni.
Ialt 29 valdriser (pluss to firbeinte), hvorav 14 barn (herunder to 4-åringer, to 5-åringer og så videre oppover), møtte glade og forventningsfulle opp på Juvasshytta ved 9-tiden om morgenen. Noen hadde campet i Lom mens andre hadde stått grytidlig opp hjemme i Valdres. Aldersgrensen for å bli med på vanlige føringsturer er 7 år, men denne turen var lagt opp spesielt med tanke på at også mindre barn kunne være med.

Folksom dag

Blant annet Røde Kors og IMDI (Inkluderings og Mangfoldsdirektoratet) står bak et arrangement de kaller TilTopps, hvor hovedmålet er Galdhøpiggen. I år var dette arrangementet lagt til nettopp denne helga. På grunn av dette ble det en usedvanlig folksom dag, til tross for at den egentlige Galdhøpiggsesongen ikke hadde begynt. Så de unge, lovende fjell-valdriser med foreldre var alt annet enn alene i fjellet!
Noen hadde valgt å gå på ski mens andre gikk til fots. Sistnevnte gikk for øvrig som en drøm på morgenskaren, det var som å gå på et stuegulv oppover mot Styggebrean. Her ble ski satt igjen og hele følget selet seg opp og bandt seg inn i tau. De minste fikk litt hjelp av akebrett eller pulk over her, for øvrig gikk de i praksis hele veien opp for egen maskin! Etter å ha krysset breen gjensto bare den siste småbratte kneika, også kalt Piggura, til toppen.
Gleden var lett å spore hos liten og stor da toppen var nådd. Sol, blå himmel og lite
vind. Værgarantien i invitasjonen var innfridd.

Pause med Christian og Vilde Marie på vei opp.

Grillpølser og diplom

Etter det obligatoriske gruppebildet på toppen, som var krevende nok siden det bokstavelig talt myldret av folk der, samlet vi oss i solveggen innunder Galdhøpigghytta. Alle barn fikk diplom som bevis for bestigningen og en liten premie, mens flere fedre satte i gang kokeapparatene sine og tryllet frem nystekte grillpølser.

Gjennomført vellykket

Vi returnerte samme vei og var overraskende kjapt nede ved Juvasshytta igjen. 14 barn hadde vært på toppen av Norge. En flott og positiv gjeng var det, og utrolig flinke små! Syting, sutring og klaging var helt fraværende - humør og stemning var i grunnen en kopi av været. Fantastisk!

Alle vi barna på toppen. Jeg er nr. 2 fra venstre i foranrekka.

Noen flere bilder fra turen kan ses på: fjelletibilder.no
Skriv inn VTFL050610 i søkeboksen oppe til venstre og trykk på SØK-knappen

1) VTFL står for Valdres Tur- og Fjellsportlag.