Falketind og Stølsnostind (31.08.2017)

Characteristic Alpine trip
Ascents Falketind (2,067m) 31.08.2017
Stølsnostinden (2,074m) 31.08.2017
Austre Stølsnostinden (1,966m) 31.08.2017
Midtre Stølsnostinden (2,001m) 31.08.2017
På Stølsnostind.
Den toppen bak der er 2001 meter høy og blei nummer 215.
Opp og ned på ryggen med Falketind bakider.
Vi måtte teste stegjernpiggene litt i isen.

Plutselig skulle vi på Falketind. Jeg visste at vi kanskje skulle det, men finværet kommer sånn plutselig noen ganger, så nå var det visst plutselig finvær. Vi hadde avtalt med Ine og mammaen at det var greit å ta fri fra skolen en dag for en sånn tur.
Pappa sier at vi sikkert kom til å lære minst like mye på en sånn tur. Geologi og glasiologi og sånn rare ord snakket han om. Og i alle fall mange mange gymtimer på en dag.

Geir Helge fra avisa skulle også være med. Han har jeg vært på tur med på Glittertind og Galdhøpiggen før for lenge siden.

Vi møtte Ine og Hanne og pakket ut syklene våre. Det var ganske fint vær nå og alle var veldig glade. Vi syklet først en liten bit og så gikk vi opp til breen. Når vi kom til litt sånn is eller glasiologigreie, tok vi noen bilder og tok på stegjerna. Pappa prøvde å fortelle litt om isbre og sånn, men jeg ville heller prate med Ine om skole og alle mulige andre ting.

Jeg hadde grudd meg til pionerruta og Falketind helt siden vi gikk Sagi i fjor og det kom masse helikopterflyging og de hentet en mann som falt og døde der. Men nå hadde pappa gått der tre ganger uka før og han kom jo tilbake hver gang og sa det var helt trygt, så jeg grudde meg ikke lenger så mye.
Vi gikk opp en bratt snø og så gikk vi opp pionerruta. Det var ikke så vanskelig eller bratt.

Etterpå gikk vi på Falketind, men det var litt glatt og ekkelt på grunn av nysnøen. Det blei ikke så fint vær som pappa sa. Det kom mange skyer. Men Geir Helge og pappa tok mange bilder og jeg og Ine skravlet hele tiden og tenkte ikke sååå mye på skyene. Og det var ikke vind og noen ganger kom sola, så det var ganske greit liksom.

Etterpå skulle vi gå Stølsnostindene. Det var litt glatt og skummelt noen steder. Det likte ikke Hanne og Geir Helge så godt. Og på et sted sa pappa at her måtte vi bruke tau. Det tok lang tid for alle sammen skulle gjøre en sånn slags rappell.

Før den siste toppen satte vi sekkene igjen og så gikk vi opp. Der oppe blei det ganske fint vær og mange kule skyer. Skikkelig trolsk. Og så spiste vi enda mer godteri og tok bilder og alle var veldig glade.

Til slutt gikk vi ned en annen isbre med tauet på og måtte krysse noen sprekker. De var ikke så store men de så mørke og skumle ut. Etterpå gikk vi på masse stein og snø og is og mer stein og litt sti og sånn mens jeg og Ine skravlet om matlagint og baking og forskjellig, så jeg husker ikke så mye om hvordan det så ut på slutten. Men vi gikk i alle fall gjennom masse glasiologi, med steiner og grus og is og vann hulter til bulter over alt.

Det var en fin tur i alle fall og jeg nærmer meg PCn. Så nå kan du bare spare pappa.

På vei opp brattesnøen.
Klare til å klatre litt.
Der er Falketinden.
Det ser kanskje litt skummelt ut på bilde, men det var ikke farlig å gå der. Litt som Trolltunga, og der er det jo mange som går. Geir Helge tok det bildet.
Falketind i tåka.
Det hullet så kult ut så jeg tok bilde av det sjøl.
Det bilde av Ine tok jeg.
Uranostinden, Den har jeg lyst til å gå en gang til ... med mamma.

Flere bilder

Kart

Kjempe tøffe jenter!

Written by Maja 03.09.2017 21:33

Gratulerer med enda flere nye topper Linn Therese :-)!

Sv: Kjempe tøffe jenter!

Written by linntherese 10.09.2017 20:06

Tusen takk! Håper det blir en tur snart hvor vi treffes igjen;)

Gratulerer!

Written by Olepetter 03.09.2017 10:32

Og skal si pappa gjør grundige undersøkelser om ruta i forkant; tre turer! Flotte bilder og morsom lesing.