Tjønnholstindenrunden (23.07.2017)

Varga bru (1,068m) 23.07.2017
Vargebakken parkering (1,105m) 23.07.2017
På Steinflytinden

I dag dro vi på en siste liten tur før badesommerferie. Vi stod opp veldig tidlig og så reiste vi til Valdresflya. Mamma skulle kikke på fugler, mens pappa og jeg skulle besøke noen nye topper for meg.

Det var vått i grasset og jeg var trøtt og kald og orket ikke å forte meg da pappa ville vi skulle trene litt, så vi gikk ganske rolig. Jeg følte meg veldig slapp og sa jeg kanskje ville snu, men at vi skulle gå til den store elva først.

Da vi kom til den store elva, tok pappa på padlesko og bærte meg over elva. Så tok vi en liten pause før vi begynte å gå oppover bakken.

Jeg fikk veldig vondt i magen og var ikke i slag. Jeg var veldig redd for at det skulle bli som i Rondaneturen og ville litt snu. Vi satte oss og tok en ordentlig pause før vi gikk rolig videre. Heldigvis blei magen bedre etter hvert og toppen så litt nærmere ut. Vi gikk forbi en flokk med reinsdyr og fant litt rennende vann før vi var nesten opp.

Jeg hadde funnet ut at vi kunne gå en annen runde enn pappa hadde tenkt. Pappa syntes det var en god idé, selv om han måtte bære padleskoene hele veien. Så nå gikk vi først til to små tulletopper langt bortenfor store Tjønnholtinden. Det begynte å komme skyer, så utsikten fra store toppen ble ikke så bra. Siden jeg ikke orket å løpe noe og tiden gikk fort, blei det ikke så mange pauser. Vi fortsatte mot neste toppen. Her var det litt opp og ned og bort og klyving. Litt gøy, og opp på neste toppen måtte jeg jobbe litt for å komme opp.

Fra den siste toppen håpet jeg at vi kunne gå ned på breen, for da ville vi spare litt tid. Vi kom bort til stedet. Jeg syntes det så fint ut, men pappa klatret litt ned og sa at vi ikke skulle gå ned her uten tau og ta sjanser. Joda, vi kunne ta sjanser syntes jeg. Det var jo bare ikke så langt ned til snøen. Men neida :-( Så måtte vi gå opp over den Høgdebrotettoppen også.

Heldigvis var steinene ganske snille på vei ned, ikke sånne ullsteiner som jeg kaller det når det er vanskelig å gå. Vi hadde akkurat byttet sokker, men jeg ville likevel springe ned en lang snøbakke. Så blei vi våte på beina igjen.

Litt senere, etter at jeg hadde hatt fem nesten ulykker hadde pappa en ulykke. Han tråkket på en løs stein og ramlet med leggen på en annen stein. Han ropte og brølte så jeg ble reint redd. Han hørtes ut som en blanding av en ulv og en vill ape. Så da tok det litt tid mens han lå og jamret. Til slutt kom han seg på beina igjen og vi kunne gå ned til alle myggene.

Helt på slutten jogget vi litt og så reiste vi til Beitostølen og kjøpte en is.