En bre en pigg og en sag (14.08.2016)  6

Søre Sagi (2,040m) 14.08.2016
Jeg og Robert på Sagi Nord
Klatring på Sagieggen.
Jeg og den smale Sagieggen.

Det var ganske masse dårlig vær den uka før jeg skulle til Tyskland. Egentlig skulle jeg gått flere fjellturer da, men det blei ikke så mange, men siste dagen før vi skulle reise fikk vi litt bedre vær og reiste til Koldedalen med Jørn, Else Mari og Robert som jeg ikke kjente fra før av.

Humpete vei og kald start

Vi kjørte på en humpete vei til parkeringen. Den hadde jeg kjørt for to år siden da jeg var på Uranostindane med Leah, men da kom vi ikke så langt inn på grunn av snøen og måtte sykle. Nå kom vi helt til bommen. Vi var de første, men etter en liten stund kom Robert som hadde kjørt ganske fort for å rekke hit helt fra andre siden av Oslo. Litt seine kom til slutt Else Mari og Jørn og så kunne vi gå. Det var bra, for det var ganske kaldt, og på noen av toppene kunne vi se litt nysnø.

Mer og mer sol

Mens vi gikk innover ble det varmere og varmere, og det gikk i grunnen ganske raskt for det var flere forskjellige å prate med. Ja plutselig var vi ved breen, og etter å ha gått litt på isen tok vi på tauet. Jørn gikk først og jeg gikk nest sist.

Foran breen. Vi gikk opp på venstre side.

Brevandring litt kjedelig

På breen var det bare snø snø snø, og alle skrittene var like, så det blei nesten litt kjedelig, og så var det så lang avstand i tauet at det ikke gikk an å prate. Etter å ha gått over to breer og opp en snøbakke, kunne vi endelig ta av tauet.

Den første toppen var Mjølkedalspiggen. Her kunne vi gå litt klatrete rett opp, men pappa sa vi skulle gå på en liten bre ut til venstre som var lettere. Jeg syntes det var litt skummelt og bratt her, men det gikk fint, og snart var vi på toppen. Nummer 1.
Tilbake gikk vi en litt større omvei, og lenger ut på breen. De andre sa at pappa måtte gå først siden vi ikke hadde på tau. Men det gikk bra, vi datt ikke ned i noen sprekker.

Robert og Else Mari på vei opp breen.
Gjengen på Mjølkedalspiggen.
På vei fra Mjølkedalspiggen.

Sagbladet

Etter en liten pause gikk vi opp en bratt bakke til den første Saga. Topp nummer to. Så fortsatte vi snart bortover Sagene. Det skulle bli veldig smalt etter hvert. Noen hadde snakket i gamle dager om at det først var en brei motorvei, og så var det en vanlig vei og så plutselig forsvant hele veien med bare stripa i midten igjen. Vi fikk da se.
Else Mari samlet ikke på sånne småtopper, så hun ville ikke gå til den siste toppen og Jørn blei med henne, så da gikk jeg, pappa og Robert.
Der det ble smalt tok vi på tau og sånn og pappa gikk først og puttet noen sikringer inn i fjellet, og så gikk jeg etterpå. Jeg måtte ta meg ut av sikringene. Like bak meg kom Robert. Det var litt langt ned på begge sider, men jeg syntes det var ganske fint her jeg.
Vi kom oss til både topp nummer tre og fire, og tilbake igjen og møtte de andre før vi skulle ut på breen igjen.

Jeg og Else Mari. Hun er snill.
Her klatrer vi oppover. Foto: Jørn.
Oppe på klatringa. Foto: Jørn.

Pølsepause for noen, slit for andre

Da vi kom opp på Uranosbreen igjen, satte vi oss ned for å ha pause mens Else Mari og Jørn skulle gå på Langeskavltinden. Den manglet Else Mari, men jeg har vært der før.
Vi laget pølser og koste oss med en lang pause. Tror Else Mari og Jørn blei glade da de fikk varm pølse når de kom ned.
Etterpå fortet vi oss ned breen til bilen og kom hjem sånn at jeg fikk sove litt før vi skulle reise til flyplassen.
Takk for turen Robert, Else Mari og Jørn. Den var bra!

På vei tilbake over eggen.

Flere bilder

Kart

Start date 14.08.2016 08:18
End date 14.08.2016 19:54

Herlig tur!

Written by Maja 24.08.2016 21:42

Supre, tøffe deg Linn Therese som lekent og lett går. Du tar deg modig over de smaleste fjelltopper. Her var det mange fine bilder! Tusen takk for at jeg får være med dere på flotte turer! :-)

Sv: Herlig tur!

Written by linntherese 28.08.2016 21:00

Tusen takk for fin tur!! Det var koselig at du ble med!!

Håper vi går på tur sammen om litt!

~Linn Therese

Godtur

Written by Atomsilda 24.08.2016 21:34

Takker for en flott tur Linn Therese! Du skinner som en sol og skaper god stemning. Vi sees igjen på tur!

Sv: Godtur

Written by linntherese 28.08.2016 21:02

Ja det håper jeg, altså begge deler!! Gleder meg til neste tur!