Trolltind - min verste tur (23.06.2016)  1

Start point Dørålseter (1,037m)
Endpoint Dørålseter (1,037m)
Ascents Trolltinden (2,018m) 23.06.2016

Mens Jørn sov i teltet sitt, bodde jeg og pappe i bobilen vår etter turen i går. Da vi våknet klokka åtte var Jørn for lengst våken og sola skinte og det var fint vær. Vi somlet skikkelig masse med frokost og sånn og jeg og pappa spilte til og med Yatzi før vi gikk.
Følte meg kanskje ikke helt bra, men tenkte ikke så mye på det.

Vi skulle til Trolltinden som var skikkelig langt unna. Etter en stund gikk stien over en elv, men her kom vi ikke over uten å bli våt på beina, så gikk vi ganske langt langs elva, men vi fant ingen steder å hoppe på steinene, så til slutt måtte vi ta av skoa og vade. På andre siden blei det en lang fottørkepause.

Så gikk vi og gikk vi og skravlet og hadde det bra, til jeg begynte å ikke føle meg så bra. Etter at jeg hadde bommelommet fikk jeg vondt i hodet og magen og det gikk ikke så fort. Pappa spurte om alt var i orden og jeg svarte "vet ikke". Etter langt og lenger enn langt, orket jeg ikke mer, så vi tok en pause og jeg la meg på steinene. Toppen var ikke så langt unna lenger. Jeg ville egentlig ikke mer, men klarte ikke å bestemme meg helt og pappa skjønte sikkert ikke hvor slapp jeg var. Etter en lang pause gikk vi videre, sakte. Så begynte vi på steinura til toppen. Der var det millioner av kjempestore steiner, og noen var så store som små hus.

På morran før turen blei skikkelig dårlig. Her ved parkeringen.
På en stor bro over Døråelva
Ikke helt i slag på Trolltinden.

Men det var så slitsomt og jeg hadde så vondt i hodet. Måtte stoppe hele tiden for å puste og pappa maste på at jeg måtte drikke.
Etter en evighet kom vi til toppen. Jeg orket ikke noe mat, og satt bare med hodet i fanget.
Jeg satte en seigmann på toppen (Geir Arne, vi hadde seigmenn i bagasjen likevel) før vi gikk ned. En annen mann på toppen fikk også en seigmann.
Nedover følte jeg meg litt bedre, kanskje fordi vi var på vei hjem nå. Vi sklei 300 meter ned en bratt snøbakke. Det gikk fort, men vi blei klissvåte på beina. Så måtte vi gå uendelig med steiner igjen og en lang bakke ned til dalen. Her skulle vi over elva, men det gikk ikke, så jeg plumpa, og etterpå det bare plumpa vi oss over.
Jeg la meg til å sove hver gang vi hadde pause. En stund gikk det sånn passe bra, men på slutten blei det bare verre og verre og jeg trodde aldri jeg skulle klare det. Vi prøvde forskjellige ting. Vi tok lua mi og dyppet den i kalde bekker og en gang måtte pappa klemme hånda mi kjempehardt så jeg skulle glemme hodet. Den siste biten husker jeg ikke noe av, men jeg datt ned på gresset ved bilen. Pappa måtte kle av meg og så satte jeg meg i soveposen og sovnet, og sov hele veien hjem, og har sovet siden i over et døgn med masse feber. Persen ble 40,13. Jeg har ingen peiling hvorfor jeg ble syk, men det blei ingen fin tur altså.
Nå vil jeg ikke på flere turer før jeg er friskere enn en frisk fisk.

Trolltinden er toppen til venstre.
Store steiner.

Flere bilder

Kart

Start date 23.06.2016 10:07
End date 23.06.2016 20:36

Huff da!

Written by teme 26.06.2016 11:10

Det var litt trist å se at du ikke hadde noen god dag på denne turen i slik flott natur.Kanskje du gaper over litt mye for tiden,og at kroppen sier "jeg vil hvile litt"?Hva vet jeg,jeg håper du blir pigg og i god form igjen så fort som mulig.Så får du hilse familien din og god sommer til dere!Mvh Terje