Tverrådalskyrkja (14.05.2016)  5

Tverrådalskyrkja S1 (2,077m) 14.05.2016
Søre Tverrådalskyrkja (2,034m) 14.05.2016
Meg på Steinkollen.

Vi stod opp ganske tidlig og kjørte til Beitostølen. Der kom Gunnar og Ola helt samtidig med oss, og så kjørte vi til Lom hvor vi handlet litt.
Etterpå dro vi videre til et sted som heter Sota Sæter. Vi var litt tidlig ute, og hadde god tid. Men god tid er fint!
Til slutt kom Heidi som jeg kjente litt fra før av, Sindre og May Britt som også skulle være med.

Skog og sånn

Det var ganske grått vær. Vi gikk først på sti i skogen og så ble det mer og mer snø. Pappa tok først på skiene sine, mens jeg ventet litt lenger. Til slutt hadde alle blitt lei av å gå på snøen og tok på seg skiene sine. Så kom vi opp av skogen og gikk litt til før det blei ei pause.
Egentlig var det mest sånn gå og gå tur, for vi så ingenting. Da vi kom til breen tok vi en ny pause og etterpå det gikk vi opp breen. På toppen av breen tror jeg alle var litt slitne.

I skogen
Alle sammen utenom pappa på første toppen, Søre Tverrådalskyrkja.

På beina videre

Først gikk vi opp på den første toppen på beina. Her var det også tåke. Mamma snudde her, mens resten gikk videre. Opp til den neste toppen var det litt bratt, så her fikk jeg et lite tau å sikre meg i. Videre opp til toppen var det ganske smalt og laaaangt ned noen steder.
Da vi kom til toppen var det fortsatt tåke, men jeg var glad likevel.
Men når vi gikk ned ble skyene litt borte og det ble fin utsikt og sol noen steder, og alle jublet. Etter det litt skumle stedet, skyndte jeg meg tilbake til mamma.
Etter en liten pause ved sekkene gikk vi til den siste toppen.

På Store Tverrådalskyrkja.
Rett nedenfor toppen.
Smalt over fortoppen.
Alle utenom mamma og pappa på Store Tverrådalskyrkja.

Ned igjen

Det var superfint å kjøre med slalomski ned breen. Etterpå ble det litt flatt og slitsomt men så ble det fint igjen helt til skogen. Her var snøen skikkelig dårlig, men det var mye dårligere for de andre med lange ski og sånn. Jeg koste meg egentlig gjennom trærne på råtten snø og kom nesten først ned, bare Sindre kom før ned til der snøen sluttet.
Alle var glade og fornøyde etter turen og så kjørte vi til Lom og slo opp teltet og spiste noen pølser.

På vei ned ryggen.

Flere bilder

Kart

Klikk på kart for dynamisk versjon.

Dette var en fin tur

Written by oladohl 19.05.2016 22:44

Det var veldig kjekt å være med på tur og se alle de fine bildene her på turbloggen din Gleder meg til å bli med på tur igjen en annen gang. Du er den sprekeste og tøffeste 11-åringen jeg vet om.

Oi da!!!

Written by SunnivaBM 19.05.2016 18:18

Det var en lang tur!!!

Kjempe kjempe kjempe kult!

Sv: Oi da!!!

Written by linntherese 19.05.2016 21:03

Så kult at du synes det!!