Stetinden med mine nye venninner (20.09.2014)  4

Ascents Stetinden (2,020m) 20.09.2014
Søre Stetinden (1,985m) 20.09.2014
meg, Hedda, Bjørk og Tiril på toppen av Stetinden.

Kald og glatt tur med nye venner til Stetinden

Etter at jeg ble veldig lei meg når Julie og Frida ikke kom på fredagskvelden som pappa sa de skulle, hjalp mamma meg litt med å bli kjent med Bjørk og Tiril. Jeg er visst litt sånn beskjeden. Men snart spilte vi kort og hadde det gøy og så skulle de være med på Stetinden sammen med oss i dag, og det var fint. De er sikkert flinke å gå, for de hadde vært på Kyrkja dagen før.

På vei oppover.

Det var ganske mange som begynte å gå sammen. Det var noen pappa kjente med to små gutter, en som nesten var baby, og så var det ei jente like gammel som meg som het Hedda med mamma'n og pappa'n sin, og så lille flinke Live på 6 år med sin mamma og pappa. Og så var det noen voksne som ikke hadde med seg barn som blei med, enda det var en barnetur. Så vi var ganske mange, enda det var både kaldt og grått og nesten ingen fjell å se.

Stopp ved bamsemumsdepoet.

Vi gikk og gikk og vi jentene skravlet og tøyset og glemte å gå noen ganger slik at vi havnet bakerst. Etter en god stund begynte det å regne og det ble kaldt og glatt og vått. De med de to små guttene måtte snu. Det gjorde Live også siden det ble litt masse store steiner.

De var tøffe som tok med en baby på fjelltur.

Etter kjempelang tid kom vi til et sted hvor pappa hadde gjemt en liten overraskelse. Det var en bamsemumspose som var pakket inn i en varde. Det eneste dumme var at Bjørk og Tiril ikke likte bamsemums så godt, men vi var i alle fall nesten på toppen nå.

På vei ned fra toppen.

Noen syntes det var veldig skummelt fra den første toppen og bortover mot den store toppen. Vi måtte først gå litt nedover og på den ene siden var det laaangt ned. Jeg synes egentlig ikke sånt er så veldig skummelt, men når noen voksne blir veldig redde, da blir jeg litt sånn smitta.

Pappa laget gatekjøkken rett nedenfor toppen, og mens alle vi andre gikk på toppen stekte han pølser, og når vi kom ned igjen var de klare. Det smakte kjempegodt med varm pølse mens det sluddet.

Pølsefest på 1950 meter.

Siden vi var flere barn ble det ikke så kjedelig tilbake heller og etterpå var det tegnekonkurranse inne på hytta, og på kvelden lekte mange av barna lenge sammen.