Med mamma og pappa på Tverrbottfjell (19.09.2014)  5

Store Tverrbottinden (2,161m) 19.09.2014
Tverrbottinden V1 (2,113m) 19.09.2014
Vest for Tverrbottinden V1 (2,110m) 19.09.2014
Kjempefint i fjellet. På tur opp!

5 topper i solskinn

Så var det endelig Peakbooktreff. Jeg hadde gledet meg skikkelig. Mamma og pappa hadde pratet masse om det, og så skulle Julie og Frida komme. Det skulle Ola og Eirik også, og kanskje Vilde Marie også.
Pappa hadde reist en dag før, og så kom meg og mamma i dag. Vi stoppet i Lom og kjøpte bollemat før vi kjørte til Leirvassbu, der Peakbooken skulle være.
Her møtte vi pappa og så gjorde vi oss klare til å gå. Jeg hadde mest lyst til å leke på Peakbooken, men først måtte jeg bli med på en tur.

Jeg og pappa på vei opp "himmelstigen". Det var en fin liten trapp midt i en liten fjellvegg.

Vi kjørte litt tilbake på veien og så gikk vi. Mamma og pappa syntes jeg skravlet litt for mye, men det var fordi det var litt kjedelig. Men så fant vi en kul klatretrapp som pappa kalte for himmelstigen og snart lekte vi "ikke ta seg for med hånda"-leken i steinura. Og da vant jeg, og litt senere var det godteristopp og vips var det ikke så langt igjen.

Siden pappa og jeg skulle gå noe litt skummelt med tau og sele som mamma ikke hadde lyst til, gikk vi litt i forveien. Mamma blei vistt litt sliten i dag. Det gjorde jeg også, men ikke så sliten.

Rett før den siste toppen, tok vi nesten igjen fire andre fra Peakbooken på tur. Vi klarte nesten å ta de igjen, og jeg klarte i alle fall å slå pappa på den siste biten.

Siste biten tilbake av den spennende klyveturen.

Klyvemoro

Pappa skulle rekke fort ned til Leirvassbu for å jobbe, så vi måtte skynde oss. Før mamma kom tok vi på oss tau og sele og begynte å gå. Det var litt smalt og langt ned på sidene, men det var også litt gøy og snart var vi oppe på toppen. Dagens første. Mens vi ventet på at mamma skulle komme opp på den andre toppen og ta bilde av oss, kastet jeg noen steiner ned fjellveggen. Pappa sa at det var helt sikkert ingen som klatret der. Vi telte hvor mange sekunder det tok før steinen sa "pang". Det meste var 7 sekunder. Siden jeg hadde tau og sele på, fikk jeg lov til å gå helt ut på kanten og det kilte i magen og jeg kunne se steinen hele tiden mens den falt nedover.
Så kom mamma og tok bilde, og så gikk vi tilbake. ... og opp på den andre toppen. (som egentlig var den første, bare at vi gikk forbi).
Vi pratet litt med de andre, spiste litt og så gikk vi.

Meg og pappa på den første toppen.

Ikke så flinke mamma og pappaer

Litt ned fra toppen måtte jeg veldig på do. Mamma og pappa hadde ikke med dopapir, eller noe slags papir. Skikkelig dårlig. Men så kom de andre, og de hadde visst papir alle sammen og vi fikk litt papir. Tusen takk! Så gikk pappa ned igjen mens jeg og mamma fortsatte videre over mange stein til tre topper til.
Det var veldig fint vær, men litt kjedelig å gå på alle de steinene, så jeg ble litt sliten. Men vi kunne ikke ta så mange pauser, fordi det skulle være bål og skattejakt på Leirvassbu for barna og det ville jeg rekke.
Vi kom litt for sent ned, men jeg fikk funnet en skatt og grillet "skumfidus" som de sier i Danmark. Han snille gutten som laget bålet var dansk. Vi sier jo bare marshmellows, skumfidus høres mye finere ut, nesten som skumfis og det ligner jo litt.

På den siste toppen.

5 nye topper er bra og nå kunne Peakbooken begynne. Men dessverre hadde Julie blitt syk så Julie og Frida kom ikke. Det var kjempedumt. Først ble jeg veldig lei meg, men så fikk jeg nye venner og alt ble kjempebra.

Jeg rakk bål og skumfidusgrilling.

Flere bilder

GPS-sporet går ikke ut til V1 fordi sekken med gps'n lå igjen på fortoppen.

Start date 19.09.2014 10:08
End date 19.09.2014 16:43

Se der

Written by Naboen 24.09.2014 22:52

ja.. Ordentlig fjellprinsesse som spretter over toppene..:) Gratulerer med enda flere 2000m topper, Linn therese.. du er rå! synd at ikke Vilde Marie kunne komme, men sånn er det noen ganger når de voksne overbooker helgene.. Vi får håpe på finvær i høstferien, så kanskje vi kan være med deg på tur da...

Pigg og frisk...

Written by teme 24.09.2014 17:16

ser du ut til å være der du flyr oppover fjellsider og bortover kvasse kammer.Mamma er stolt av deg og det er ikke det minste rart.INNI fjellet er du til og med.Flotte bilder fra grotteturen.Får du tatt noen bilder med telefonen din da?Peakbookhelga ble vellykket ser det ut til.Jeg har lest flere turrapporter fra ganske mange.Hvilke turplaner har du nå fremover?Men du,har du ikke en kjæreste?Ja altså en turkjæreste å ta med deg på tur!Men det skal vel godt gjøres å finne en som holder din fart ;-)..Ha,ha dette var en spøk altså!Skjønner?;-).Nå tror jeg at den første snøskura ikke er så langt unna verken i Trøndelag eller Valdres.Ha en fortsatt fin høst og hils dine! Mvh Terje

Bra tempo!

Written by dr_oyvind 24.09.2014 16:54

Vi måtte bare se oss slått ned i støvlene turtempoet ditt Linn Therese, så ikke hør på hva Morten sier! Vi startet før dere og kom ned lenge lenge etterpå!

Tusen takk

Written by Julia 24.09.2014 13:42

for en kjempefin tur, min skatt! Flink toppjente som du er! Og jeg synes nå at vi var ganske raske ned att, selv om pappa ikke er helt enig der ;-).