Sogndal: Bjørnstigfjellet (29.05.2023)

Start point Fimreite (100m)
Endpoint Fimreite (100m)
Ascents Bjørnstigfjellet (769m) 29.05.2023 10:52

Noget grått vær, men ikke altfor mye nedbør i dag. Lett småregn tidvis. Kjørte utover til avkroken Fimreite. Prøvde å finne folk i siste rusketunet i bygda, men var mørkt og ikke tegn til liv. Vi satset på at det var greit å parkere lenger oppe. Kom til ei grind hvor veien videre var merkt privat. Stor parkering før grinda som nok er tenkt for eventuelle turgåere.

Fulgte veien videre en drøy km før vi tok av ei slags rås/hjorteråkk oppover langs Hovdagrovi. Denne er forsåvidt greit å følge og lenger oppe finner en mange dyretråkk oppover. Det var litt laber motivasjon i dag på spesielt Vinjar og en real jobb å få med seg alle i jamnt driv, men opp kom vi til slutt, og tok en lang pause der før vi returnerte. Hadde lurt på å følge veien nedover, men denne er betydelig lenger og alle ønsket å returnere samme vei. Det fikk radigt unna nedover. De små kunne hoppe, gli på buksene, og turne seg nedover og støynivået var formidabelt :-) Jeg er sikker på at det meste av dyreriket i disse furuskogene forlengst var rømt over fjellet til nabogrensen ;-)

Det lå en stålwire over stien/tråkket like før vi kom ned på grusveien igjen, som jeg klarte å snuble i og landet på ei rot med ansiktet... Lite typisk!!! Lett sprikend sår like under øyet som sikkert skulle hatt et sting eller to, eller iallfall limt i hop. Dette tenkte jeg ta når vi kom hjem, men vi ble stående i 1,5 time med stengt vei ved Fjærland grunnet bilberging av en semitrailer, så dette forkludret en tidlig ankomst heim denne andre pinsedag. Slik kan det gå. Helga var iallfall ganske så vellykket og kjekt å få med deler av familien Kruse på de siste to dagene :-)

Hjorteterreng, men greit å finne gode tråkk