Gulen: Flatefjellet, Øksefjellet/Ranane og Middagsfjellet (27.05.2022)

Start point Yndestad (123m)
Endpoint Yndestad (123m)
Ascents Flatefjellet (642m) 27.05.2022 14:06
Øksefjellet (646m) 27.05.2022 15:01
Middagsfjellet (598m) 27.05.2022 16:22

Det ble en fin tur i lag med Vinjar oppover den våte og gjørmete stien som går opp Steinsdalen. Jeg prøvde å holde fjellskoa tørre, men det var sjanselaust.

Vi møtte Ove oppe i dalen der vi skulle oppover skaret som går mellom Middagsfjellet og Flatefjellet. Etter at vi hadde tatt en felles matpause, gikk jeg mot Flatefjellet og Vinjar og Ove skulle etterhvert fortsette ppover mot Middagsfjellet, hvor vi skulle møtes senere.

Terrenget var mye bedre oppe i høgda enn bedre enn nede i dalen. Det gikk fint å finne en grei rute opp til Flatefjellet og videre mot Øksefjellet. Her fant jeg gode dyretråkk oppover. På toppen av Øksefjellet så jeg merka løype som kom fra vest. Her var postkasse i varden med bok.

Jeg fortsatte ned samme skaret, men kunne nyte et smalt snøfelt omtrent helt ned i dalen igjen, helt supert!

Jeg gikk bratt opp fra vatnet mot Middagsfjellet, her var greit å gå, og jeg fant også her noen sauetråkk som var fine å gå etter. På toppen ble jeg gjenforent med Vinjar og Ove. Etter en lengre pause her, satte jeg kursen nedover mot Steinsdalen med Vinjar. Ove hadde allerede gått videre mot Øksefjellet og skulle møte oss senere ved bilen.

Selv om det var vått og gjørmete i dag, ble det egentlig en ganske så fin tur. Alle var godt fornøyde med dagen og turen :-)

På vei oppover med Vinjar mot Steinsstølen
Restene av en bru som har gått over elva like før Steinstølen
Steinstølen
Nokså vått innover dalen
På vei oppover mot Flatefjellet
Øksefjellet/Ranane
herlige snøfelt å følge omtrent hele veien ned i dalen igjen
VInjar ved Middagsfjellet
Middagsfjellet
Vinjar ville bære sekken på returen. Han holdt ganske lenge!