Vanylven: God motbakke med to gode turvenner (22.05.2022)

Start point Oseberg, Syvde (20m)
Endpoint Oseberg, Syvde (20m)
Ascents Svartetua (842m) 22.05.2022 11:26
Blåfelden (821m) 22.05.2022 14:53

I dag ble en flott tur i Vanylven sammen med Vinjar og Carla. Vinjar hadde av en eller annen grunn veldig lyst å ta en tur i dette området. Vi landet på en av de flotteste turene jeg har hatt i dette området.

Stistarten går opp fra en boligområde og her er ingen gode parkeringsmuligheter. Vi parkerte på en slags snuplass i nærheten av Oseberg.

Det er en saftig god motbakke fra Syvde og oppover i retning Svartetua, men de små har ingen problem med å gå slike bakker. Det kan dog til tider være ganske tidkrevende fordi de har så utrooolig mye å prate om, og finner mye spennende underveis. Det var i dag bare å forsøke å smøre seg med litt tålmodighet, hvilket til tider var noe krevende :-) Vi traff på en annen turgåer, en hyggelig dame som kom etter oss. Hun bodde like ved stistarten. Ellers var det ingen andre å se underveis.

Været var nydelig fint, men endel vind etter at vi kom ut av skogen og videre oppover. Jeg var spent på snømengden, men det lå kun noen få snøfelt og skavler akkurat på siste biten mot Svartetua, ellers var stien meget fin og tørr, en sann fryd å gå på. Det skyet litt mer til etter hvert, men flott temperatur og perfekt turvær.

Jeg hadde tenkt at vi kanskje også kunne gå bort på Fuglehovudet, men det rakk vi ikke i dag. Det lå også endel snø akkurat på de bratteste partiene av ryggen mot toppen. Den får vi heller kanskje ta senere en gang, men da fra en annen kant. Det skal gå en fin rute opp fra Skjervheimsdalen.

Vi hadde oss en lang og fin rast oppe på Blåfelden, hvor vi fant en flott plass i le for vinden. Her koste vi oss vel og lenge, før vi startet returen.

Mange kloke fraser å lese underveis
Blåfelden og Svartetua i sikte
Det var litt godteri på hver hundrede høydemeter, slikt kan motivere litt ekstra
Mot Blåfelden
Svartetua :-)
Blåfelden mot Syvde
Vinjar og Carla på Blåfelden, med nydelig utsikt mot Syvde
retur fra Svartetua
Et av de få gjenværende snøfelt