Øyhopping i Kinn: Idylliske Kinn (12.06.2020)  6

Ascents Kinnafjellet (315m) 12.06.2020 15:34
Søre Stauren (223m) 12.06.2020 16:35

Jeg har i mine 8 år jeg bodde i Florø, vært på Kinn 3 ganger tror jeg. En gang på det fantastiske Kinnaspelet, en gang på en rundtur rundt øya og en gang via Skaret gjennom Kinnaklova. Aldri var jeg oppom toppene, men i dag var det helt fantastisk her ute! Noen og tjue grader og herlige forhold. Etter turen til Reksta fra morgenen, ankom vi Kinn litt over kl 15.

Vi satte oss på syklene, og mens Ove og Vinjar satte kursen mot kirka, satte jeg kursen opp på Kinnafjellet. Flott sti oppover, med tau som egentlig hang litt i veien, hele veien opp til toppen. Der tauet manglet, lå det mye rester av taufibre over alt. Det var shorts og bh hele dagen i dag og aldri nødvendig å ha på seg særlig mer unntatt for syns skyld kaiområdene :-)

Jeg møtte gutta igjen i strandkanten like nedom kirka. Vinjar som egentlig hadde hatt lyst å være med opp på Søre Stauren, ble heller værende og kose seg i strandkanten videre mens jeg fortsatte mot topp nr to på øya. For en flott liten topp med fantastiske omgivelser!

Etterpå koste meg og Vinjar oss videre i strandkanten med mat, bading og fangst av både småfisk og krabber, og Ove tok fatt på begge øytoppene. Det ble pølsekoking og grilla kyllingspyd over primusen og mykje kos før vi satte oss på syklene igjen for å vente på skyssbåten som skulle ta oss tilbake til Florø. Denne var innom både Fanøy, Batalden og Hovden før vi kom til Florø langt over leggetid for Vinjar, men som var i kjempeslag og hadde hatt en knallfin dag!

Fra Kinnafjellet
Vakre Kinnakyrkja som de nylig restaurert for ca 20 millioner
Kos ved Sanden, nedom kirka på Kinn
Kinnaklova
Mykje flott sau å se og trivelige treff underveis :-)
Fra skaret mellom Kinnafjellet og Søre Stauren
Nordre Stauren
Fra Søre Stauren og mot Kinnakyrkja og Sanden hvor Ove kunne se meg på toppen :-)
Kos i fjæra ved Sanden
Vinjar vil ha kontakt med noen gammal norsk spensau, som de driver med på Kinn. Det er to hus med fastboende på Kinn. Det er kun det ene bruket som har drive og bog buplikt. Det er er det kvite slotte huset ved kaia, opprinnelse fra 1600 tallet