Værlandet - Høgkletten, Båtekletten og Midtkletten (29.05.2020)

Ascents Høgkletten (163m) 29.05.2020 17:17
Båtekletten (116m) 29.05.2020 18:01
Midtkletten (87m) 29.05.2020 18:19
Visits of other PBEs Høgkletten øst parkeringslomme (5m) 29.05.2020 18:26

En fantastisk fredag i pinsehelga. Vi hadde startet fra Stongfjorden og etter litt turvirksomhet på fastlandet tok vi 15:20 ferja over til Værlandet. Det var lite vind og bølger og vi kunne stå på dekk og betrakte vakre Alden mens vi seilte forbi.

Etter ilandkjøring, kjørte vi sørover mot Soknavågen. Her er en stor og flott parkeringsplass og fin start for bestigning av Høgkletten m.flere kletter.

Vi gikk i samlet tropp og var litt usikre på om ruta opp på Høgkletten egnet seg for Vinjar. Var veldig glad for å finne en blåmerke i fjellsida oppover der vi hadde tenkt å prøve, og da ble også Vinjar med til topps. Flott fjell å gå, konglomerat, med supergod friksjon og supert grep. Noen plasser var det greit å holde gutten i handa, da det har noen bratte partier i underkant. Men ellers problemfritt.

Etter retur fra toppen, ble vi enige i at Vinjar ikke skulle være med opp mot Båtekletten, det var et klokt valg, selv om det ikke er vanskelig. Ove og jeg gikk hver for oss. Avsluttet med Midtkletten, også hver for oss, mens Vinjar heller ville samle litt ull i terrenget fra villsauen som beiter her ute.