Askvoll: Båtskyss over til Tvibyrge og lite besøkte topper (02.05.2020)

Start point Tvibyrge brygge (1m)
Endpoint Tvibyrge brygge (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Stauren (154m) 02.05.2020 11:27
Storenipa (192m) 02.05.2020 12:23
Visits of other PBEs Tvibyrge båtrute (1m) 02.05.2020 10:25

Vi var så heldige å få avtalt båtskyss med en unggutt via familien til han som driver Tviberg feriesenter hvor vi hadde vært heldige å få stå parkert med bobilen. Veldig gjestfrie folk. De driver pub, kafeteria og utleie og har sesong fra midten av juni. Atløyna er en utrolig flott plass og vel verdt å ta turen ut til. Lite folk å møte på, mange flotte turmuligheter og sikkert utrolig bra for båtliv og fiske, som de fleste her ute driver med som næring.

Det er en kort båttur for å komme ut til Tvibyrge. Vi gikk gjennom tunet til et flott restaurert feriehus og fant fort noen sauetråkk nordvestover mot vatnet som ligger mellom Litlenipa og Stauren. Greit å finne dyretråkk å følge videre i terrenget for å komme opp på nordryggen. Greit å ta seg til topps. VI fikk en fin stund på toppen. Vinjar hadde valget å bli med på neste topp også, den høyeste på øya - Storenipa. Han syntes det var helt greit å vente i lag med pappaen mens jeg tråkket videre. Var glad for at Vinjar ikke ble med. Det var høye kneløft i myr og høy lyng til jeg endelig nådde bergnabbene mot toppen. Flott skue utover mot Alden.

Jeg møtte opp med vinjar og Ove nede ved vatnet, og mens Vinjar og jeg fortsatte ned mot brygga igjen, gikk Ove på Storenipa. Vi koste oss nede ved sjøen med å samle skjell og sneglehus til Ove kom tilbake, og båtskyssfører Steffen førte oss tilbake igjen til Atløy etter en liten omvisning utom Hindøyna. En superfin tur og flott start på dagen.

Gutta klare for avgang fra kaia på Nerland, Atløya med ferd mot Tvibyrge. Steffen er båtførar
Friskt og kjapp overfart
På vei opp mot Stauren. Har kommet opp til vatnet som ligger mellom Stauren og Litlenipa
På vei mot nordryggen av Stauren
Stauren 157 moh. Flott utsiktstopp
Flott og bratt ned mot Tvibyrge brygge hvor vi gikk i land
Flying high!
Vinjar på Stauren
Flotte innslag av Busoleie på vei mot Storenipa. Ser tilbake mot markante Stauren
Utsikt fra Storenipa
Storenipa. Gikk her alene, mens Ove og Vinjar ventet nede ved vatnet. Ove tok turen etterpå
Vi tar farvel med vakre Tvibyrge.