Atløy tur 2: Høyvikneset-Eide (01.05.2020)

Start point Høyvikneset (10m)
Ascents Granefjell (307m) 01.05.2020 14:30
Høgeskolten (307m) 01.05.2020 15:05
Skredvarden (636m) 01.05.2020 16:10
Skålefjellet (342m) 01.05.2020 17:04

Tur nr to for dagen. Ove hadde tatt turen opp på Høgeskolten mens Vinjar og jeg koste oss nede i bilen med te, kaffe, lunsj og leik. Da han kom på retur, var jeg klar til å farte av gårde over fjellet hvor jeg skulle møte dem på Eide. Det var småregn og grått helt til jeg kom opp mot Skrevarden, etterpå ble det lettere vær og regnjakke kunne pakkes bort. Mye fine merkinger og ruter i fjellet her oppe, men tydelig mindre tråkket på nordsida enn sørover fra Skrevarden. Likte sørside best. Her var stort sett mindre vått og bedre terreng å gå i. Avstikkeren bort på Skålefjell (98 PF) var kjempefin, med lettgått sti og flott utsikt fra toppen.

Utrolig flott nedgang fra skaret og mot Eide. Der sto gutta klare og møtte meg på stien et lite stykke før bilen. Derfra gikk turen etterhvert videre mot Herland. Ove tok med seg Buskefjellet og Brurastakken før kvelden, noe som vi andre tenkte å plukke med dagen derpå.

Overnatting på Atløy hadde jeg allerede avtalt med en kar som driver Tviberg Feriesenter på Herland. Her skulle vi få parkere med oppkobling til straum . Kjempemessig! Det var veldig behagelig og stille her nå, lite trafikk og flott beliggenhet ! De åpner sesongen rundt 20 juni og har pub/restaurant og overnatting. Kan anbefales på det sterkeste utifrå gjestfrihet og imøtekommenhet! Han som driver det befant seg i Oslo, men ordnet med at broren møtte oss og rigget oss til med strøm. Han fikk også ordnet med muligheten for båtskyss ut til Tvibyrge dagen etterpå på forespørsel - helt toppers :-)

Her frister det til gjenbesøk :-)

Start fra Høyvikneset
Høgeskolten mot Skrevarden
Mast på Granefjell
Fra Høgeskolten mot Hovden
Kjekt å komme nært sau i fjellet igjen, veldig lite redd meg, tydelig de har nettopp vært blant folk
Mot toppen av Skrevarden
Fra Skrevarden
Mot Alden
Returen fra Skrevarden sørover og i retning skaret mot Skålefjell
Mye god skilting og merking fra og til mange retninger
Fra Skålefjell mot Skrevarden
Skålefjell not Kinn og øyene utenfor Florø
Fin rute ned mot Eide fra både Skrevarden og Skålefjell
Kjekt å møte denne karen igjen der de ventet på meg på Eide