Høg-Gia og Finnshøi fra Marsjøen (03.08.2019)

Ascents Høg-Gia (1,641m) 03.08.2019 11:14
Tostenskollen (1,535m) 03.08.2019 12:16
Finnshøa (1,523m) 03.08.2019 13:03

Flott dag som startet i tett skodde, men heldigvis var den i ferd med å lette da jeg startet. Fulgte sti som går på østsida av Marsjøen og håpet å finne noe dyretråkk oppover langs Buabekken i retning Høg-Gia platået. Hadde en hyggelig morgenprat med en kar som var på fottur/fisketur i området og som hadde innlosjert seg i Den åpne hytta der hvor jeg skulle ta av fra stien. Her så jeg raskt et tydelig sauetråkk som ledet meg finfint gjennom kratt og vier på østsiden av bekken de første 1,5 - 2 km oppover til terrenget etter hvert ble meget lettgått. Da var det bare å plotte inn kursen og slå på autopilotmodus! Her er det jaggu slakt terreng.....

Flott og vid utsikt fra toppen. Isende kald trekk fra nord gjorde til at vindjakka var grei å ha på toppen. Resten av runden var denne vinden i ryggen på meg og kunne derfor gå kledd i kun sportsbh og shorts :-) Det var en flott runde, og vel nede på parkeringen igjen var det bare å sende Ove av gårde med stafettpinnen mens Vinjar og jeg tok oss en rusletur opp til Melkampen ;-)

Morgen ved Marsjøen
Grei, men smal sti langs vatnet
Kan skimte varden på Høg-Gia endelig, fremdeles godt over en km igjen.
Tron stikker opp fra skodda
Høg-Gia
Høg-Gia mot bl annet Sølenkletten
På vei bortover høydene i retning Finnshøi. Ser mot Snøhetta
Finnshøi med tilbakeblikk på Høg-Gia
en liten artig 20 pf i nedkant av Finnshøi, Ruphuskampen
Ruphuskampen i retning parkeringen og demninga