Keipen på øya Skorpa. Verdig avslutning på Pf 100, Herøy :-) (12.05.2019)

Start point Skorpa havn
Endpoint Skorpa havn
Ascents Keipen (431m) 12.05.2019 12:01
Visits of other PBEs Skorpa kai (0m) 12.05.2019 11:22

Jeg hadde hatt meg et par flotte dager i området rundt Fosnavåg. Den siste toppen som sto igjen, var altså Keipen på Skorpa. Planen var å reise hjem igjen på lørdagen, men da sjansen bød seg for skyss over til Skorpa på søndagen av en kamerat av Arnt Flatmo, tok jeg en natt til i området. Jeg kontaktet Torleiv og Bjørn, og de var ikke sene om å takke ja til denne unike muligheten. De kom derfor susende oppover til Nerlandsøya om formiddagen og vi møtte med skyssmannen vår, Vidar, ved moloen i Kvalsund.

En nydelig vær og ganske så stille på sjøen. Raske 10 minutter fra Kvalsund til havna på Skorpa. Mens skyssen vår tok en prat med en av grunneierne som hadde fritidshus der ute, tok vi andre tre fatt på turen oppover til vakre Keipen. Det går en flokk med geiter der ute på laust. De har holdt til der i mange år, og har det nok som plommen i egget. Det ble oss fortalt at mattilsynet i flere år har ønsket å fjerne flokken med det påskudd at de ikke har det optimalt. Vi får håpe det ikke skjer for kulturlandskapet sin del.

Det er tydelige geitetråkk hele veien opp mot toppen og lettgått terreng. Usedvanlig flott utsiktspunkt fra toppen. Vi skulle gjerne tilbrakt mer tid her ute og tatt en rundtur bortover fjellryggen mot vest, men sannvittigheten for vår kjære skyssmann som ventet, gjorde til at vi ikke drøyde den altfor lenge Vi fikk oss en liten svipp bortom Skorpesundet hvor det ligger en gammel bu. Denne er nå restaurert av Rotaryklubben og er sikkert verdt et besøk en gang.

Tusen takk til Vidar som tok seg tida til å skysse oss, etter å ha stelt til konfirmasjon for ene dattera dagen i forveien og tusen takk for en flott tur til Bjørn og Torleiv. Sistnevnte to fikk raidet over diverse andre topper i etterkant, mens jeg satte nesa hjemover til mine fine to ;-)

Vi nærmer oss havna på Skorpa etter en kjapp båttur
Dette må nå kvalifisere som stille sjø..
VI starter ruta opp fra siste garden
Flott og stille på havet i dag
Noen gamle rustne gjerdepåler
Vi nærmer oss toppunktet
Varden på høyeste punktet. Her var kasse og bok som vitner om ganske bra besøk. Siste besøkende var dagen i forveien
Gutta signerer villig boka
Fra Skorpa mot Skagetåa på Nerlandsøya
Rjåhornet, Storevarden og Skagetåa på Nerlandsøya
over Skorpesundet
Rjåhornet, Storevarden og Skagetåa på Nerlandsøya over Skorpesundet
Fra Keipen mot Muletua og Barmen på Nerlandsøya. Runde bak til høyre
Kysymre/Busoleie/Kosmos i vakre omgivelser
Vitner om fordums tid, hvor det ennå var både telefon og strøm på øya
Keipen sett Skorpesundet

Idyll!

Written by Freeflex 13.05.2019 14:51

Utrulig flott på Skorpa. Var det vindstille på toppunktet denne gongen også? Lasse som skyssa meg og Ove over fortalte at det nesten alltid er vindstille der, sjølv om det kan vere god trekk ellers på øya.

Sv: Idyll!

Written by ligroenb 13.05.2019 22:42

Det var så og si vindstille på toppen ja. Kald luft denne dagen, men det varmet godt i sola og betydelig mer behagelig temperatur på toppen enn båtturen over. Hadde med veldig mye ekstra bekledning i sekken grunnet iskalde turer de to dagene i forveien ;-)

Denne øytoppen var usedvanlig flott, vanskelig å finne ord!