Skoddetur til Hennebygda via Øvre Åsane og retur m/bonus (18.11.2018)

Start point Lotsberg (170m)
Endpoint Lotsberg (170m)
Øvre Åsane (420m) 18.11.2018 13:14
Logg (320m) 18.11.2018 13:58
Lotsbergstøylen (390m) 18.11.2018 17:13

I dag lå skodda tjukk over Lotsberg. Jeg hadde nok et oppdrag denne helga med å logge et GPS spor, denne gang fra Lotsberg via Indre Åsane, Øvre Åsane og Logg til Hennebygda. Det var med litt bismak jeg startet turen fordi jeg visste at jeg nok helt sikkert kom til å befinne meg mesteparten av turen i og under skoddehavet ;-) Turen opp til øvre Åsane går på tydelig sti. Litt mer utydelig fra Øvre Åsane og videre mot Logg. Har bare gått denne ruta en gang tidligere, men heldigvis var det en rekke spraymalte oransje merkinger på trærne helt frem til Logg og det var jeg glad for. Ruta er nemlig ganske utydelig endel plasser.

Ved veis ende, var det bare å tråkke seg oppover mot Øvre Åsane igjen. Her lå skodda ennå mer tjukk enn tidligere på dagen, og i og med at det allerede var begynt å bli skymt, valgte jeg å legge returen over Lotsbergnibba i stedet for Svartegga som jeg først hadde vurdert. Her er stort sett ikke noen sti, borsett fra i starten, men jeg har gått her endel ganger tidligere og jeg fant en grei rute oppover i skodda. Deilig var det å endelig komme seg over skoddehavet på 670 MOH. Nå kunne jeg bare nyte en gryende måne og en storslagen himmel farget av en vakker solnedgang i vest. Det var vanskelig å løsrive seg fra dette vakre synet for å begi seg ned i skodda igjen og jeg måtte derfor ta meg en god timeout på Lotsbergnibba før jeg satte kursen hjemover igjen til gutta mine :-)

Øvre Åsane, her kom jeg opp og inn i skodda
Første steinmurene man møter på Logg
Ved veis ende ved hovedveien hvor man kjører ned til Hennebygda
Endelig over skodda som lå til 670 MOH på vei mot Lotsbergnibba
En enslig hjort som sto og kikket nedpå meg på veien opp mot Nibba
Måneskinn sørøst fra Lotsbergnibba
Herlig himmel over skodda
Nibbevatnet og Lotsbergnibba 825
Vanskelig å løsrive seg fra slike stunder