Spektakulære Sunndalen - Kaldfonna og Hornet (17.07.2018)  6

Ascents Kaldfonna (1,849m) 17.07.2018 13:30
Hornet (1,667m) 17.07.2018 14:50
Visits of other PBEs Grøa p-plass (80m) 17.07.2018 10:05

For en dag og for en flott tur det ble !

Parkerte nede i krysset ved avkjøring til Grøa og labbet oppover langs hovedveien 500 m før jeg tok av på traktorvei som fører oppover mot en StikkUt post. Ove hadde beskrevet for meg at jeg ville møte en sti som tok meg oppover i retning Rysskaret. Denne så jeg ikke noe til, eller nærmere sagt så tok jeg av på et tydelig saueteåkk hvor det lå et par steiner men tråkket forsvant i flere retninger etter hvert og det ble et par hundre høydemeter med forsering av kratt, bregnedekt storur og mye tett skog før jeg endelig kom meg over skoggrensa omkranset av klegg og knott . Herfra var det å prøve å komme seg oppover mot skaret på en greiest mulig måte. Forserte et snøfelt oppi før jeg kom meg inn på bedre terreng og endelig sto jeg oppi skaret mellom Hornet og Kaldfonna.

Nå hadde det trekt bittelitt over og kom litt vind i skaret men temperaturen var superfin så det gjorde seg faktisk med litt trekk i lufta. Fint å gå opp til Kaldfonna og hvilken belønning man får på toppen hvor man får den flotte og bratte utsikten mot Storkalkin, Litlekalkin og Kalknebba!!! Herlighet for et vakkert område :-) Ble noen høylytte gloser på toppen og litt fotoseanser før en god matpause.

Samme retur ned i skaret før jeg begynte på stigningen mot Hornet. Holdt godt venstre etter instruksjon fra Ove og deretter grei klyving oppover for å runde rundt til sørvestryggen og mot toppen. Her var ingen markering på høyeste punkt, varden sto litt nedpå i nordsida. Derfra la jeg kursen sørøstover mot Serkjedalen og kom inn på den gode stien som fører bratt ned i dalen på ca 900 meters høyde. En flott og bratt sti ned i dalen og flott T-merket rute ned til Grøa igjen.

Foruten litt knoting i skogen på vei oppover var dette en superflott rundtur !

Endelig litt ute av skogen og kan få litt utsikt mot toppene på nordsida av Sunndalen
På vei oppover mot Rysskaret
På vei oppover mot Rysskaret. Flott utsikt ned mot Sunndalsøra
På vei oppover mot Rysskaret. Flott utsikt ned mot Sunndalen og Grøa
Rysskaret
Rysskaret mot Kaldfonna
Den storslåtte utsikten fra Kaldfonna mot Storkalkin
Den storslåtte utsikten fra Kaldfonna mot blant annet Kalknebba, Litlkalkin og Sunndalsøra