Vinndøldalen - Fruhøtta, Rognnebba og Litlnebba (12.07.2018)  6

Fruhøtta (1,435m) 12.07.2018 12:54
Litlnebba (1,240m) 12.07.2018 16:01
Visits of other PBEs Vindøldalen p-plass (340m) 12.07.2018 09:38

Ove og meg var så heldig å få lånt en sykkel med Bjørn Filipsveen fra Surnadal og det er godt å ha når man skal innover Vinndøldalen de ca 6 km til Korsbekken hvor jeg startet turen. Jeg hadde lest på et eldre innlegg på fjellforum at det skulle være en lettgått sti inn til Eiterdalsæter. Denne fant jeg ikke da jeg travet langs elva en liten stund, men endte opp med etterhvert å følge et kyrtråkk på høyre side oppover langs elva. Her var vegetert og forferdelig varmt og trykkende i dag. På grunn av hissige klegg allerede da jeg parkerte sykkelen, måtte jeg ha på meg den letteste vindjakka mi, men jaggu beit kleggen gjennom den også opptil flere ganger! Passerte mye molter men måtte la fristelsen ligge. Ingen stopp ble gjort til jeg var kommet meg opp over skoggrensa. Fulgte venstresida av Frubekken og like før jeg skulle krysse den, gikk jeg meg på noen oransje spraymerkinger. Veldig spent på å finne ut hvor disse starter ... Her var terrenget så fint og ryggen oppover mot Fruhøtta så grei at selv om skodda kom sigende dessverre mot toppen så var der ingen problem å finne veien. Merkingen så jeg ganske ofte oppover mot toppen.

På toppen var det dessverre ingen utsikt, men fikk signert i boka i varden. Her hadde vært folk senest dagen før. Ruta ned til Nordåbotnskaret gikk med nesa ned i Gps’en, men var lettgått. Var spent på ryggen opp til Rognnebba siden sikten fremdeles var nokså laber, men tåka var i bevegelse så jeg klarte å sikte meg inn oppover via et snøfelt i starten til jeg etter hvert kom meg inn på nordryggen mot toppen. Denne var helt grei å gå, men det var nokså laus ur med mye bevegelige større steiner, og jeg var lite lysten på retur samme vei. 50 høydemeter eller så før toppen fikk jeg endelig blå himmel i sikte og jaggu fikk jeg gleden av å nyte en lengre pause på Rognnebba i sol og tidvis utsikt mot de fleste av toppene rundt meg!!!

Jeg fulgte da min opprinnelige plan om å fortsette via Litlnebba og retur ut via Fagerlidalen. Etter ca 250 hm nedover ryggen fant jeg til min store forskrekkelse ut at jeg manglet kameraet...! Dette resulterte derfor i en ekstra strafferunde til toppen igjen hvor kameraet lå så fint ved siden av varden! Jeg var heldig med den, dette er dessverre ikke første gang og blir vel ikke siste ;-)

På toppen, for andre gang, hørte jeg de første tordenskrall og jeg var ikke sen om å småløpe nedover ryggen i retning Litlnebba. Det hørtes ut som at uværet var i den retningen jeg skulle, men jeg håpet å unnslippe. De siste skrellene jeg hørte var på toppen av Litlnebba, og så ble de heldigvis borte. Hele veien ned og over Litlnebba foregikk turen inni skodda, og GPS’en i hånda for å sjekke kursen ofte. Traff på en flott og noe skeptisk reinsbukk da jeg kom ned i skaret etter Litlnebba. Fikk tatt noen flotte bilder med kameraet.

Jeg kom omsider ned under skodda da jeg kom ned mot Fagerlidalen. Tja, hva skal jeg si om denne lange og dryge utmarsjen? Den er i stor grad preget av myr, myr, mere myr og sugende terreng. Jeg hadde lest Otto sin rapport og trodde jeg visste hva som ventet meg, men den virket uendelig lang og jeg var superglad da jeg omsider kom inn på noe som lignet en sti fra Vasslidalen og etter hvert inn på en traktorvei som førte meg tilbake til sykkelen igjen. Herfra lett sykling i nærmeste flatt terreng tilbake til parkeringen igjen. Der ble det en ørliten kroppsvask og skovask i temperert elv før jeg returnerte til Surnadal og gutta mine igjen og en lettvint takeaway chinese middag :-)

Start fra Korsbekken hvor jeg parkerte sykkelen etter ca 6 km
Over den verste vegetasjonen i Eiterdalen
nedre del av ryggen mot Fruhøtta
Ingen utsikt på Fruhøtta dessverre
Fra Nordåbotnskaret og oppover mot nordryggen mot Rognnebba
Nydelig Fjellsmelle før toppen av Rognnebba
hoppende glad over skodda
Skimter såvidt Snota
Var kommet ned i skodda omtrent da jeg måtte snu opp igjen 250 hm for å finne kameraet , her lå det ja !
Litlnebba
Litt tidkrevende å finne beste rute ned fra Litlnebba når man ikke ser
En reinsbukk i skodda
litt forfjamset og skremt var han nok
Endelig klar til den fine returen på sykkelen :-)
Står skilt mot Eiterdalen og sætra men ikke godt å finne noen stistart!
Deilig og temperert vatn i elva ved parkeringen!