Skjorta, Nesset (09.07.2018)

Start point Kvanndalen (115m)
Endpoint Kvanndalen (115m)
Ascents Skjorta (1,711m) 09.07.2018 13:19

Etter en natt på rolige Eira camping i regnvær, var morgenen ikke så verst. Skylaget så ut til å brekke opp og værmeldingen tilsa at det skulle være stor sol fra kl 11. Den så jeg ikke noe til , men håpte det ville komme etter hvert. Jeg tenkte å kopiere Ove og Torleiv sin tur tidligere i år og valgte derfor ikke å kjøre helt opp til der normalruta starter. Dette på grunn av at vi for to år sida kjørte denne veien helt opp i dalen og husket at det var litt vel humpete og bratt med bobil. Dette medførte derfor en 200-300 hm i interessant bukkemark for å si det mildt! Men etterhvert som jeg kom ut av skoggrensa så klarte jeg å komme meg inn på noen sauetråkk som etterhvert ble en sti som ledet meg inn på hovedstien på ca 800 moh. Herfra var det fint å gå, bortsett fra at skodda lå godt nedpå fra ca 11-1200 og oppover.

Jeg fikk gløtt av sola på toppen og tok meg en lengre pause der i håp om å få litt mer sikt. Det lettet dessverre ikke tilstrekkelig men var flott allikevel. Retur omtrent samme vei. Prøvde å finne en bedre retur ned bukkemarka men gjorde vel det motsatte ;-) Skremte opp iallfall to hjort ganske nær meg. Den andre var en svær bukk som sto og gjemte seg bak et tre ca 20 m fra meg. Da jeg prøvde å nærme meg for å få et bilde av han, brølte han til, før han vendte den breie rumpa si mot meg og la på sprang;-) Kom meg helskinnet gjennom bukkemarka og tråkket tilbake til bilen igjen. Nå skulle jeg kjøre til Sunndalsøra hvor Ove og Vinjar allerede var ankommet og ventet spent på å starte bobilferien sin sammen med meg :-)

Interessant terreng
Vel oppe av der verste av bukkemarka mot ryggen til Skjorta
Skodda henger nedpå toppen men jeg er fremdeles optimistisk
På vei oppover ryggen
På toppen kommer sola så vidt til syne gjennom skylaget
På returen er det noe lettere og jeg kan så vidt se ned mot Kvanndalen
Omsider nede igjen i bukkemarka :-)