Urhaugen og Kjøsen (08.07.2018)  5

Start point Skarsætra (545m)
Endpoint Skarsætra (545m)
Ascents Kjøsen (1,117m) 08.07.2018 10:52
Urhaugen (1,187m) 08.07.2018 11:49

En flott tur fra Skarsætra til to enkle topper. Kjørte inn Måndalen og derfra opp bomvei (kr 70,-) til Skarsætra hvor det er god parkering. Gikk først mot Urhaugen på god sti vis sætra. Denne fører egentlig mer i retning Urhaugvatnet, og like under punkt 965 er der tegnet inn en pil med skriften Urhaun under . Da slipper en å runde rundt denne haugen på nordsida. Lettgått terreng og etter hvert blir det navnet toppen bærer, endel ur! Selve toppunktet er flott og synes litt ufortjent å få navnet haug... Men, tatt innetrakting alle flotte topper i sikte rundt som alle bærer navn som ender på tinder, fjell eller innehar mer adelige titler så er det vel sikkert en mening med det ;-) Kasse med bok på toppen. En rask stopp her før jeg begav meg ned til parkeringen igjen hvor jeg fylte opp litt mer vann i flaske, heiv innpå et knekkebrød og skyndte meg avgårde til meste topp. Jeg kunne ane et mer grått skylag som var på vei innover og ønsket å få komme meg opp mot Kjøsen før regndråpene kom. Dette var en kjempeflott topp og absolutt vinneren av disse to toppene. Stien var kjempeflott og lettgått og uten antydning til noe særlig ur. En tur som egner seg svært godt til små barn også! Flott utsikt også fra denne mot mange spektakulære topper og tinder i alle retninger !

Absolutt en tur å anbefale! Nede i bilen igjen var jeg klar for å fortsette mot Vistdalsheia og dagens siste tur forhåpentligvis før regnværet som var meldt skulle komme ;-)

Fra Urhaugen mot Litlevasstinden
Fra Urhaugen mot Urhaugvatnet og Måndalen
På vei opp mot Kjøsen og utsikt ut Måndalen
Kjøsen
Siste delen mot av stigningen mot Kjøsen
Mot Urhaugen til venstre og den markante toppen til høyre er Middagstinden 1569, en superflott tur fra bomveiene opp mot Bøstølen. Ser at været er i endring, her er det bare å økte på! Kjente antydning til to regndråper men det stoppet der heldigvis :-)

Kjøsen

Written by oddis 08.07.2018 23:18

Kjøsen er også en flott skitopp med en nordvendt nedkjøring som anbefales.

Sv: Kjøsen

Written by ligroenb 09.07.2018 00:02

Det kan jeg absolutt tenke meg, men en flott og kjapp storfamilietur vil jeg også tro ;-)