Grøndalen-Stabbefjellet, en meget fuktig en! (10.08.2017)  1

Start point Grøndalsvegen (435m)
Endpoint Grøndalsvegen (435m)
Ascents Stabbefjellet (1,108m) 10.08.2017 11:47
Visits of other PBEs Grøndalsstølen P-lomme (440m) 10.08.2017 10:21

Vått og sleipt er vel betegnelsen på denne turen. På kartet er der inntegnet en drinkoppskrifter mot Hattemakertjønna. Den så jeg ingenting til, kun meget våt og sugende myr, bregner og tett bjørkekratt! Meget frustrerende og lite motiverende. Jeg gikk forbi Hattemakertjønna på vei opp og fant en bratt og sleip oppgang til ryggen på Lægdene. Lettgått var det endelig da jeg var kommet langt opp på ryggen mot Stabbefjellet. Sikten ble dårligere og dårligere i høyden men ingen problem å finne toppen. Her skulle jeg hatt fin utsikt videre mot Eidskyrkja, men det ble ikke idag. Planen om å gå videre på Hattemakeren ble skrinlagt da jeg allerede var våt inn til skinnet for andre gang og allerede hadde brukt opp det tørre klesskiftet i sekken. Gikk en litt annen rute ned fra Lægdene som ville føre meg til Hattemakertjønna. Det skulle jeg aldri ha gjort, siste delen gikk over grov ur med bregner og krattskog, skikkelig møkkaterreng. Det var bare å fote seg forsiktig nedover da terrenget var fryktelig sleip og vått.

Denne turen burde tas før bregner får vokst seg store og når det er en smule tørrere i terrenget, tidlig vår eller seinhøstes. Her blir det ikke gått igjen, det er iallfall helt sikkert :-)

Ikke mye sikt og tett med regn
Stabbefjellet
Bukkemark !!!
Litt lettere da jeg kom ned igjen, men kun kortvarig glede