Litt Eid 50 pf plukking og en smule skivebom ! (09.08.2017)

Start point Bakke (270m)
Endpoint Bakke (270m)
Ascents Middagsfjellet (878m) 09.08.2017 11:29
Hjelmelandsvarden (983m) 09.08.2017 12:20
Storenakken (489m) 09.08.2017 13:07

Hadde egentlig tenkt meg en tur på Storetoren via Ljøsuregga men fant plutselig ut underveis kjøreturen at jeg skulle plukke et par 50 pf topper i Eid. Kikket kjapt på kartet på peakbookappen og siktet meg inn på Middagsfjellet som den ene jeg manglet. I god tro tråkket jeg av gårde og fulgte Anleggsveien oppover langs Kloveelva. Denne går helt opp til Støvelsvatnet. Like før veiens ende, sto jaggu en bil parkert . Jeg må si at jeg nesten var imponert over at noen hadde klart å kjøre helt opp hit. Veien er utrolig dårlig oppover siste to km mot vatnet og har tidvis store rullesteiner som eneste underlag. Derfra gikk det noen delvis merkede stier/tråkk videre både i retning Hjelmelandsvarden og også mot det store vatnet sør for Middagsfjellet. Her passerte jeg en kar som satt utenfor en hytte. Det var tydeligvis eieren av bilen. Jeg slo av en kort prat med denne noget særegne skikkelsen før jeg fortsatte videre mot toppen av Middagsfjellet. Tok en matpause i sola her før jeg gikk videre etter noen tydelige tråkk i retning Hjelmelandsvarden.

Like før toppen passerte jeg en mor med stor oppakning på ryggen sammen med sønnen på ca 10 år. De var på "ekspedisjon" fra Furuhogane til Stårheimsdalen og var i gang med siste etappen. Så kjekt å se !!! Ønsket dem lykke til videre og påpekte viktigheten av å gå oppom høyeste punktet på Hjelmelandsvarden for at det skulle være en skikkelig bestigning - noe de også gjorde :-)

Gikk etterpå ned til Hjelmelandssætrs og oppom den intetsigende og myrkledte haugen Storenakken som kunne by på opptil flere kleggbitt og så ned til bilen igjen. Helt til jeg kom hjem var jeg overbevist om at jeg hadde fått med meg to nye 50 pf Eid kommune. Dette viste seg å være totalt feil. Middagshaugen ligger i Volda og jeg har til og med vært der før! Den gang var det snø og ganske annerledes forhold. For en tabbe. Slikt kan det gå med dårlig tid til kartsjekk og research ;-) Toppen som jeg egentlig skulle ha plukket heter Nord for Storegga og hadde fint kunne bli tatt med på dagens runde, men kanskje enda enklere å plukke den på vei til Ljøsuregga og Storetoren;-)

jaja, dagen var flott og turen såpass kort at jeg fikk hentet Vinjar relativt tidlig i barnehagen. Vi rakk faktisk bading i den flotte Sagaparken på Eid og innviing av et nytt plaskebasseng til hagen og Vinjar storkoste seg!!!

Traktor/anleggsveien som går oppover mot
ved veiens ende sto jaggu en bil. Denne veien er rett og slett meget steinete og dårlig!|center
Ganske så flott oppe ved Støvelsvatnet
Middagsfjellet som jeg idag innbilte meg var en Eidatopp... :-)
Middagsfjellet som jeg idag innbilte meg var en Eidatopp... :-) her mot de flotte toppene innerst i Dalsfjorden
Høyeste punkt ved Hjelmelandsvarden
Her kan man så vidt skinte den myrkledte Storenakken, dagens neste pf 50
Fra Storenakken mot Hjelmelandsvarden
Disse tre bøllene treffer jeg ofte på Lotsberg. Tre bukker som elsker å gjøre skade i hagene
Flott avslutning med innviing av nytt basseng i hagen