Dovre: Storhøe, med en trist avslutning (25.06.2017)

Start point Fokstugu (990m)
Endpoint Fokstugu (990m)
Ascents Storhøe Midtre (1,707m) 25.06.2017 15:30
Storhøe (1,716m) 25.06.2017 15:42

En flott tur med for det meste supert vær. Blåste faktisk mer nede ved Fokstugu og starten enn det gjorde lengre opp i høyden. Mye haglbyger i området rundt men slapp unna det meste med unntak av noen ytterst få dråper på siste km. Ove hadde gått turen før meg og planen var å plukke med Høgstgråhøin. Siden været var litt tilskyende sparte han den med tanke på at jeg skulle komme meg av gprde før været ble verre, meget nobelt ;-) Terrenget var meget lettgått, en sann fryd ;-) Fulgte, som Ove et godt tråkk opp langs sørsida av Foksåe og skar etter hvert av mot Storhøe 1707 og derfra bort på høgste, Storhøe 1716. Hadde det ikke vært tiltagende haglbyger rundt om, hadde det vært en smal sak å plukke med Høgstgråhøin, men det ble ikke i dag. Får stå igjen til en annen gang, sikkert en fin skitur også.

Turen ble brått dramatisk på returen da jeg kom over en sau som lå og tok sine siste krampetrekninger med sine to små lam bekymret ved sin side :'( Synes det er forferdelig trist når en kommer over der enten døde dyr eller som i dag et veldig sjukt dyr! Det er fortvilet når en ikke kan gjøre noe. Brukte endel tid på å fotografere og fikk etter en stund heldigvis kontakt med bonden pr telefon og jeg sa at jeg skulle sende ham bolder og gps koordinater når jeg kom ned til bilen hvilket var bare i underkant av to km. Han kan ikke ha vært langt unna fordi da jeg kom ned til parkeringen var han allerede på plass og klar for å lete. Han var veldig takknemlig og for meg var det godt å vite at de to lammene i det minste kunne berges ned :-)

Vakre farger i råsa
Ser mot Snøhettamassivet og ser at haglbyger har lagt igjennom er kvitt lag på de høyeste toppene
Fra Storhøe 1706 mot den høgste toppen
Fra Storhøe 1706 mot den høgste toppen, Storhøe 1716
Mot Høgstgråhøin
Ved Veslfloksåe like før jeg oppdaget sauene
Prøvde å få den på beina, men tror kreftene hadde ebbet ut
Stakkars små...
Mot Storhøe, omtrent den eneste toppen uten haglbyger i området

Fikk en takknemlig tekstmelding dagen etterpå fra sauebonden med beskjed om at søya allerede var død da han kom opp til stedet. Han hadde heldigvis fått tak i begge lammene som holdt seg inntil mora, og nå gikk de hjemme på gården sammen med kopplammene. Et så bra utfall som det kunne bli, det var godt å vite :-)

Litt kluss med lagring av GPS sporet!