Dovre: Storkuva (23.06.2017)

Start point Leirsætra (970m)
Ascents Storkuva (1,451m) 23.06.2017 15:40

Fint var det å våkne opp på Brekkesæter etter en god natts søvn til vakre omgivelser og tre hvite hester som tuslet fritt omkring. Inger Lise Og Otto var så klart ferdigpakkede og klare til å reise så snart vi så vidt hadde fått i oss frokosten ;-)

Siden jeg hadde lyst å få vasket litt kopper og kar og organisere bobilen så fikk jeg overtalt Ove til å bli med de andre to på tur til Storkuva. Jeg planla at Vinjar og meg kunne møte dem ved Vollheim etter å ha hatt en liten handletur til Otta.

Regnværet som var meldt, kom sigende i tolvtida og da vi var på plass på Vollheim Camping var det allerede blitt nokså grått og vått. Vi tok farvel med turboparet fra Oppdal
før Ove og Vinjar kjørte meg opp til startstedet for turen til Storkuva. Derfra la jeg av gårde oppover på god men våt sti mot toppen som lå inni tjukk skodde. Lett regn hele veien og vinden tok seg som ventet opp da jeg nærmet meg toppen. Jeg hadde tenkt å gå bortom nabotoppen og var på god vei ned i skaret da jeg ombestemte meg grunnet den tjukke skodda og det piskende regnet. Jeg skulle nok ha funnet toppen men i dag var det helt greit å gi seg etter den ene toppen. Søkkblaut kom jeg tilbake til stistarten og var glad for å komme inn i en varm bil.

Hyggelig formiddagstreff ved bilen
Brekkesæter er en flott Sæter med frittgående hester tatt rett ut av eventyrboka
Bomvei 50,- opp til Leirsætra fra Vollheim
en hytte og nedfalls låve halvveis opp mot toppen
Lite utsikt fra toppen
Lite utsikt og surt på toppen