Staurdalsegga: Eid/Vanylven (13.05.2017)

Start point Parkering Lefdalssætra (360m)
Endpoint Lefdalssætra (360m)
Ascents Staurdalsegga (787m) 13.05.2017 14:41

Det var en nydelig dag og Ove hadde foreslått at Vinjar og jeg kunne dra ut til Lefdal og legge ut boka for Midtre Nordfjord turlag. Det var en god plan på en slik flott dag syntes Vinjar og jeg. Jeg var spent på om det gikk greit å kjøre helt opp til sætra før vi begynte å gå for å spare noen km for små føtter. Støylsveien var fin å kjøre og det bød på ingen problem. Vi traff ei lokal dame ved starten av sæterveien som advarte oss om at den var noe bratt i starten men siden vi hadde firehjulstrekk på bilen burde det gå greit. Det gjorde det også :-)

Vinjar fikk tatt med seg en vannpistol som han nettopp hadde fått fra "besta" og som fungerte som en super motivasjon oppover. Alle edderkopper, og det var en hel del, fikk seg en sprut med vann underveis. Kjempekjekt å ha fokus på noe annet enn bare å gå ;-)

Stien var tørr og flott å gå på. Siste delen av ryggen flater litt ut og det blir litt småkuler opp og ned. Det var spennende med små hulrom mellom steiner hvor både slanger, bjørner og krokodiller kanskje holdt hus ;-) Jeg motiverte Vinjar med en overraskelse som ventet når vi kom på toppen og det hjalp for å få hentet ut de siste kreftene eller iallfall motivasjonen til å holde ut helt til topps. Han var kjempeglad når vi nådde toppen som han vanligvis er og det var stor stas å skrive navnet sitt øverst i den nye boka. Han hadde vært kjempeflink å gå hele veien uten store protester, kjempestolte begge to. Jeg oppdaget til min forferdelse at godteposen og overraskelsen som var en slikkepinne lå igjen ved bilen! Vinjar brydde seg ikke så mye om det, han fikk en kjeks og var vel fornøyd :-) Han var superflink å gå et godt stykke nedover selv før jeg tilbød ham å sitte i bæremeisen da jeg merket at han begynte å bli sliten. Vi traff ingen andre turgåere her i dag men det var kommet en kar som satt og koste seg med kaffekoppen i solveggen ved hytta si på Sætra.

Etter en kjempefin tur var vi nå veldig klar for å dra hjem og kose oss i hagen med bading og populær vannlek :-)