Tverrfjellet (22.07.2022)  5

Start point Instesætra (570m)
Endpoint Instesætra (570m)
Ascents Tverrfjellet (1,508m) 22.07.2022
Visits of other PBEs Instesætra p-plass (570m) 22.07.2022

Har tidligere gått mye fjelltur på Sunnmøre, deriblant noe i Sunnmørsalpene. Grunnet overgang fra studietid til jobbtid har det imidlertid blitt noe mindre med tiden. Har vært mye dårlig vær på Sunnmøre den delen av juli jeg har vært her, men vi utnyttet denne dagen til å ta en skikkelig topptur

Birger gjør seg klar for tur. Planen var å bestige Store Smørskredtinden (1631). Da burde vi imidlertid ha startet fra Rødsetstølen (520). Vi hadde ikke studert kartene så nøye, og hadde derfor ikke tenkt over at vi ikke skulle kjøre veien til endes. Da vi stod her, på Instesætra (570), gikk vi fremover den eneste fjelldalen vi kunne se... Og antok derfor at vi var i riktig fjelldal på vei mot Store Smørskredtinden (1631)

Idyllisk utsikt fremover Vatnedalen, som vi altså antok var Tverrdalen (uten å være bevisst på selve navnene)

Vi nådde Storvatnet (670) etter 40 minutters gange

Vi gikk opp fjellsiden omtrent midt på bildet (det grønne partiet). Dette var tungt, men fikk oss raskt opp fra 700 moh. til 1200 moh.

Birger oppe på vel 1250 meters høyde (et stykke sør for Vasshornet (1232))

Utsikt i retning Store Smørskredtinden (1631). Vi fikk aldri sett toppen, men fikk en følelse av at den var fryktelig langt unna... I front er Litlehornet (1249) og Sikholfjellet (1325). Vi bestemte oss altså for at Store Smørskredtinden (1631) var for langt unna i dag, og vendte derfor snuten sørover. Vi visste faktisk ikke at det var Tverrfjellet som lå rett sør for oss. Dette siden vi hadde gått oss ut av kartet vi hadde på bildet, og ikke hadde dekning til å finne frem et nytt kart på Peakbook

Vi fulgte denne ryggen mot Tverrfjellet. Dette er nordryggen, som blir nokså smal etter hvert

Vi skimter nesten toppen

En liten flate på drøye 1400 moh.

Må være obs på denne egga...

... Samt å være forsiktig når man klatrer oppover denne siden

Birger hadde med seg kamera, og tok dette blinkskuddet like under toppen

Selfie fra toppen!

Utsikt videre sørover: Nedover Sunnylvsmoldskreddalen, som går helt ned til Hellesylt sentrum. Været så ut til å være et par hakk bedre sørover

Fikk også med meg dette blinkskuddet vestover. Dette er den sørlige delen av ryggen som senere leder til Skruven (1584)

Vi gikk vestover og ned til Russadalen på vei hjemover. Fikk fine akepartier!

Gikk over myrpartiene i Strandamoldskreddalen, og kom ned igjen til stien vi gikk på frem mot Storvatnet (670)