Gallina Pelada (10.07.2022)  5

Start point Font Freda (1,640m)
Endpoint Font Freda (1,640m)
Ascents Cap de Gallina Pelada (2,321m) 10.07.2022
Visits of other PBEs Font Freda p-plass (1,640m) 10.07.2022
Refugi Serra d'Ensija (2,156m) 10.07.2022

Etter å ha benyttet tid i storbyen Barcelona på alt fra sightseeing, parken, shopping, dyrehage, La Sagrada Familia, Picassomuseet og mye annet, var tiden inne for å sjekke ut Pyreneene. For å slippe unna en veldig lang kjøretur og/eller en lang fjelltur, valgte vi en litt snill tur i for-Pyreneene. Gallina Pelada ligger like nord for småbyen Berga. Det tok 80 minutter på gode veier fra Barcelona til Berga (700 moh.), og ytterliggere 40 minutter på asfalterte småveier oppover fjellene

Utsiktsbilde fra et lite stykke før vi ankom Saldes (1200 moh.)

Parkeringsplassen på Font Freda var full av 20-30 biler, men vi fant raskt en parkeringslomme 150 meter østover.

Utsikt oppover fjellsidene, hvor det er nokså tykk skog opp til over 2000 moh.

3,5 km merket sti mot Gallina Pelada. I virkeligheten er det nok nærmere 3,8-3,9 km

Ingvild fører an på god sti

Utsikt mot Pedraforca, med sørtoppen (Pollego Inferior, 2444) nærmest og nordtoppen (Pollego Superior, 2506) bakerst

De første 2 kilometerne av turen byr på 500 høydemeter. Det merkes, selv om landskapet var fint

Undertegnede med Pedraforca i bakgrunnen

Ingvild drar oss opp siste kneika mot fjellplatået på Serra d'Ensija

Etter 45 minutter i bratt motbakke i for det meste tett skog, åpnet hele landskapet seg opp. VI vandret raskt innover nesten flate beitemarker/fjellvidder

Fikk raskt øye på fjellhytta Refugi Serra d'Ensija. Denne hytten er betjent i sommerhalvåret. Lett betjening av mat og drikke

Viser meg frem i det spanske høylandet

Hytta på nært hold. Herfra nådde vi toppen på 20 minutter

Ingvild på toppen. Dette er Ingvild nest høyeste fjelltopp noensinne - Og vår høyeste i fellesskap

Toppselfie

Undertegnede ved toppvarden

Ingvild er hoppende glad over å ha besteget sin første fjelltopp i Pyreneene

Vi antar at dette er Pic Carlit (2921) i Frankrike. Dette er i så fall det høyeste synlige fjellet fra Gallina Pelada. Mulig at det kan skimtes 3000-meters topper i vest, men vanskelig å skille disse fra hverandre på langt hold

Puigpedros (2914) - Den enkleste å nå av de høye toppene i nærheten?

Puigmail (2913) - Den østligste av de høye toppene i Pyreneene

Vulturo (2649) - Den høyeste toppen i For-Pyreneene

Ingvild nyter sin siste utsikt, før vi ruller tilbake mot middag i storbyen