Toppsanking nord på Osterøy (08.05.2022)  3

Start point Kleppe p-lomme (100m)
Endpoint Osvatnet p-plass (90m)
Ascents Drangskollen (138m) 08.05.2022
Kvamsfjellet (694m) 08.05.2022
Myrbærstøfjellet (318m) 08.05.2022
Visits of other PBEs Osvatnet Parkering (90m) 08.05.2022
Vikatjørni p-plass (100m) 08.05.2022
Øvrebotnen foss (440m) 08.05.2022

Dette er egentlig 3 separate turer, men legger alle samlet inn i èn turrapport for enkelhets skyld. Min samboer var busy denne søndagen, og undertegnede ønsket benytte anledningen til å ta noen litt øde og småknotete topper nord på Osterøy.

Drangskollen

Parkerte mellom Kleppe og Kleppsvatnet (32), omtrent 80moh.

Fulgte grusveien rett vestover i retning av Drangskollen

Første utsiktspunkt i retning av dagens første topp

Turens laveste punkt var helt nede i fjæresteinene

Gikk forbi gårdene på Drangen

Og fant noen brukbare stier oppover fjellsiden bak den ene gården

Norsk flagg på toppen

Dagens toppselfie nr. 1!

Gikk vi østtoppen på vei hjemover. Denne ligger omtrent 125moh., og medførte en liten ekstra distanse

Turen ble drøye 5,4km lang, og tok litt over èn time totalt. Turen hadde rundt 240 høydemeter - vesentlig mer enn samlet høydeforskjell siden jeg startet et stykke over havet, og måtte ned til havet. Grei sti, og alt i alt en grei tur

Myrbærstølfjellet

Kjørte forbi Tysse, og til den avmerkede parkeringsplassen ved Vikatjørni, omtrent 100moh.

Fint skogsterreng fra starten av, med god sti

Raskt fin utsikt i retning bygda Tysse

Relativt lettgått terreng

Fulgte stien, og endte da opp like under Løtane (241). Valgte å ikke gå til topps der, da målsetningen var å nå Myrbærstølfjellet

Fin topprygg i retning av dagens mål nr. 2

Dagens toppselfie nr. 2!

Overraskende lettgått terreng, og kanskje dagens fineste tur? Alternativet er førstgåtte tur

Knappe 3,9km lang tur, med 250 høydemeter. Denne turen tok omtrent 48 minutter totalt sett, og var således dagens korteste og letteste tur

Kvamsfjellet

Parkerte her, nært Osvatnet, omtrent 90moh.. Sett i ettertid burde jeg kjørt litt lenger innover: Til noe som ligner et kraftverk. Ser imidlertid ut til at det er nokså vanlig å parkere her

Infotavle over turen mot Høgafjellet. Der har jeg vært tidligere, men gikk da fra Træet gård i sør. Første 2/3 av turen i retning av Høgafjellet er den samme som jeg hadde planlagt å gå i retning av Kvamsfjellet - Dagens siste turmål

Gikk for langt... Kom til denne fossen, og gikk videre derfra...

... Gjorde det i god tro da det var godt merket i denne retning med disse merkene, samt at stien var god. Den gikk imidlertid bare langs Osvatnet i det langtekkelige. Ettersom at terrenget på denne delen av Osterøy er nokså geografisk krevende, er det ikke enkelt å avvise fra stien

Gikk et stykke tilbake igjen, og trikset er altså å gå opp denne trappa. Den er altså nokså nært kraftstasjonen ved Osvatnet (75)

Ruglete terreng med bratte fjellsider

Ved Nedra Botnavatnet (281)

Kom etter hvert frem til den nå nedlagte gården lengst fremme i Tyssebotnen... Litt av et øde sted å anlegge en gård!

Bratt, og med en flott foss, like før man kommer opp til Øvrebotnen (461)

Gikk etter hvert av stien, og passerte Vassbotnen (492). Periodevis knotete å komme seg hit...

... Før det periodevis var lettgått fra 500moh. til 620moh. i retning av Kvamsfjellet

Etter det ble det imidlertid et aldri så like helvete oppover lia. Einebusker, kratt og bratte fjellsider møtte meg. Fant ut at det heller ikke var så veldig lett å unngå det

Mer av det samme...

Kom heldigvis etter hvert opp på topplatået

Utsikt i retning av Høgafjellet (868) - Osterøys høyeste fjelltopp

Dagens toppselfie nr. 3!

Dagens største snøfonn

Dagens kuleste foss: Denne kommer ut av fjellet!

Skulle være "smart" på vei hjem, og gikk over demningen til Nedra Botnavatnet (281). Fulgte så nedover mot den veldig lange trappa. Denne var ikke vedlikeholdt på flere tiår, og var ikke lov/forsvarlig å gå nedover... Endte fra opp med å gå rundt, dvs. i retning av Gangstø (170).

Fulgte den svingete veien ned mot Sætertjørna (115), for så å gå derfra nedover veien igjen mot Osvatnet (75)

Turen ble da intet mindre enn 15,3km lang, deriblant deler av turen som gikk i krevende terreng utenfor sti. Turen inneholdt dessuten 770 høydemeter. Inkludert pausen på toppen tok da denne turen hele 4t 40min! Dessverre var ikke denne turen spesielt fin, og trekker da noe ned i forhold til de to andre, som isolert sett var positive overraskelser