Hallingskeid - Finse (30.04.2022)  5

Start point Hallingskeid (1,090m)
Endpoint Finse (1,222m)
Characteristic Expedition
Visits of other PBEs Finse 1222 (1,222m) 30.04.2022
Geiterygghytta (1,229m) 30.04.2022
Hallingskeid (1,093m) 30.04.2022

Fellestur med DNT. Dette var både Ingvils og min første tur på Hardangervidda på vinterstid. I motsetning til forrige gang vi var på skitur med DNT, var vi dekke gangen veldig heldige med været. Godt vær i kombinasjon med et godt turfølge resulterte i en fantastisk vårskitur!

Start på Hallingskeid. En av årets hittil varmeste dager gav 7 plussgrader fra start - Selv på nærmere 1100 moh.

Gruppen prepper seg på tur

Ingvild er klar!

Fulgte kvistet løype et stykke i retning Finse (1222), før vi gikk i mer nordøstlig retning gjennom Såtedalen. Denne ruten går mot Geiterygghytta, og er også kvistet denne tiden av året

Gnistrende skiføre

Hyppige drikkepauser

Undertegnede på tur

Fellesselfie

Her er vi i enden av Såtedalen, dvs. ved foten av Såta (1558). Dette er dagens høyeste punkt, og også årets høyeste punkt for undertegnede: Rundt 1430 moh.

Rastepause ved Omnsvatnet (1316)

Da var vi fremme ved Geiterygghytta (1229)! Det tok over 7 timer, inkludert pauser, å gå denne 24,5 km lange turen

Undertegnede ved Geiterygghytta (1229). Her fikk vi en deilig 3-retters middag, og en ellers rolig ettermiddag med quiz og øl

Ingvild i gang på dag 2. Denne etappen er noe kortere (drøyt 19km), men er mer kupert

Da nærmer vi oss Kyrkjedøri. Dette er et kjent fjellpass i den vestligste delen av Hallingskarvet

Undertegnede på Kykjedørsvatni (1440)

Lunsjpause ved Kyrkjedørsvatni

Selfie!

Fellesselfie!

Vi passerer passasjen, rundt 1530moh.. Vi kom opp til et annet punkt vest for passasjen, hvor vi kom opp til 1580moh., som var turen høyeste punkt

Etter å ha gått over det store Flakavatnet (1448), og kommet opp til Sanddalsvatnet (1488), fikk vi fantastisk utsikt sørover i retning Finse (1222) og Hardangerjøkulen (1861). Vi fikk fantastisk utsikt mot isbreen, som er Norges 6. største (på fastlandet)

Vi nøt siste timen av turen i solveggen. Her ble store mengder kvikk lunsj, appelsiner, brus og annet kos konsumert

Rolig nedkjøring til Finse. Takk for turen!