Byrkjefjellet (18.04.2022)  5

Start point Jonshøgdi (450m)
Endpoint Jonshøgdi (450m)
Ascents Byrkjefjellet (1,047m) 18.04.2022
Visits of other PBEs RV 7 Røyro/Wallemtunet (430m) 18.04.2022

Førstereis på Byrkjefjellet. Intet mindre enn 17 grader i lavlandet, på årets hittil varmeste dag. Jeg fikk gleden av å nyte den siste påskedagen på fjellskitur på Kvamskogen

Fellene er på, og undertegnede er klar for drøyt 600 høydemeter

Kart som viser rutevalget mitt mot Byrkjefjellet. Dette er å regne som normalruta. Jeg hadde planer om å reise videre til Iendafjellet (1260), men valgte å ikke gjøre dette til fordel for å heller nyte finværet fra toppen av Byrkjefjellet

Strålende føre på Kvamskogen

Selfie av undertegnede, som gikk praktiskt talt hele oppturen i bar overkropp

Første glimt av toppen, som stikker opp litt til høyre i bildet

Utsikt mot de litt mer alpine fjellpartiene øst for Steinskvanndalen. Fotasperrnuten (1194) ruver høyest landskapet øst for dalen

På platået 50 høydemeter under toppunktet

Utsikt mot østre del av Kvamskogen, med Folgefonna, Hardangerfjorden og Rosendalsalpene i bakgrunnen

Toppselfie 1

Toppselfie 2

Undertegnede ved toppvarden. Jeg brukte omtrent 90 minutter opp hit fra hovedveien over Jonshøgdi

Litt kos på toppen. En godt benyttet time på godt over 1000moh.

Deilig nedfart på slushi vårføre! :)