Førstereis i Stølsheimen (18.09.2021)  4

Start point Svartavatnet (786m)
Endpoint Svartavatnet (786m)
Characteristic Expedition
Ascents Høganipa (1,040m) 18.09.2021
Visits of other PBEs Skavlabu (963m) 18.09.2021
Svartavatnet parkering (786m) 18.09.2021

Liten helgetur med min samboer Ingvild og hennes bror Peter. Jeg hadde vært noen skiturer i Dyrkolbotn, men dette var vår første skikkelige tur til Stølsheimen. Stølsheimen er kanskje ikke det mest varierte fjellterrenget Norge har å by på, og har ikke de mest spektakulære fjelltoppene, men er like fullt et område det er verdt å besøke. Området er typisk hjemsøkt av store nedbørsmengder, som et av Europas våteste områder. Denne gangen slapp vi imidlertid nesten unna regnværet

God parkeringsplass nært demningen

Vi startet å gå fra demningen ved Svartavatnet (734-782). Dermed fikk vi gått hele turen skikkelig på høyfjellet. Vi satte kursen mot den lille fjelldalen rett frem

Høsten har meldt sin ankomst

Etter å ha forsert fjelldalen passerte vi 3-4 mindre tjern, som dette navnløse tjernet som ligger 899moh.

Karrig landskap, med områdets eneste snøflekk til venstre i bildet

Kjekt å få litt motivasjon underveis. Etter et arrangement dagen i forveien var undertegnede nokså fyllesyk. Dette varmet en enkel sjel

Godt merket og skiltet

Oppe på den første skikkelige haugen vi passerte, tok vi en halvtimes lunsjpause. Ingvild koser seg med medbrakt lunsj, deriblant kakao

Undertegnede slapper av

Omsider når vi hytta. Vi brukte 1t 38min inkludert 29 minutters pause. Dette var i nokså rolig gangtempo

Undertegnede fant seg raskt litt underholdning på hytta...

... Samt noe god mat!

Detalj fra nærområdet

Deilig frokost dag nr 2 av denne harde ekspedisjonen

Ingvild og undertegnede

Ingvild og broren hennes, Peter

Vi gikk en annen rute på vei hjemover: Rett vest til toppen av Høganipa (1039). Dette var en noe lenger tur. Vi brukte knappe 90 minutter hjem igjen; inkludert bestigningen av Høganipa

Etter 34 minutter var vi oppe på det høyeste punktet av Høganipa. Dette ligger omtrent midt på ryggen; omtrent akkurat på den T-merkede stien som går mellom Skavlabu (960) og Dyrkolbotn (350)

Fellesselfie fra toppen!

Utsikt mot sørvest, i retning Alver kommune. Herfra var det tydelig uvær på vei, så vi var ikke lenge på toppen før vi gikk nordover mot bilen ved Svartavatnet...

... Men en liten rast på toppen ble det likevel. I øst fikk vi øye på Skjerjavasshovden (1264) som er det høyeste fjellet i Vaksdal kommune, samt to av de høyeste toppene nord for Voss: Kvitanosi (1433; se nylig rapport) og Lønahorgi (1410). Sistnevnte sikter vi oss inn på til vinteren!

Lettgått tilbake til Svartavatnet. Alt i alt en veldig fin tur! :)