Hengekøyetur i Bondhusdalen (29.05.2021)  6

Start point Bondhus p-plass (60m)
Endpoint Bondhus p-plass (60m)
Visits of other PBEs Bondhusdalen p-plass (60m) 29.05.2021
Bondhusvatnet (188m) 29.05.2021

Bondhusdalen må kunne sies å være blant de aller mest idylliske stedene i Hordaland. Kombinasjon av det irrgrønne Bondhusvatnet, stupbratte fjellsider og en stor isbre gir assosiasjoner til dalstrøkene i indre del av Nordfjord (Loen, Olden, Stryn). Dette området ligger godt tilgjengelig bare 2 timer unna Bergen, og er et populært utfartssted for både bergensere, striler og andre turister. Med temperaturer opp mot 24-25 grader i skyggen på dagtid i indre del av Sunnhordland og Hardanger, ble dette årets første skikkelig sommerlige opplevelse for vår del

Parkerte i fremste del av bygda Sunndal. Allerede her, bare 60moh., har vi god utsikt inn mot Bondhusbrea. Bondhusbrea er sammen med Buarbreen på østsiden (mot Odda) den mest kjente brearmen av Folgefonna

Rundt 2,2km og 130 høydemeter på lettgått grusvei inn til munningen av Bondhusvatnet

Madammen med den ikoniske utsikten av Bondhusvatnet og Bondhusbrea i bakgrunnen. Mens Bondhusvatnet er nokså uendret det siste hundreåret, har dessverre Bondhusbrea krympet i kolosalt tempo (søk gjerne opp gamle bilder av breen på Google!). De engelske oppdagerne av dette området midt på 1800-tallet fikk nok de en ennå mer spektakulær utsikt enn undertegnede og madammen

Vi fulgte så stien innover langs vestsiden av innsjøen. Periodevis god utsikt mot breen, og den ellers flotte naturen i dalen

God sti: Ingvild i fint driv

Vi fant oss etter hvert et hyggelig område for en rast. Vi slo etter hvert camp her, rundt 3,8km fra bilen.

Ørret i Bondhusvatnet

Vi sov i hengekøye. Våket i 23:30-tiden av at det var rimelig varmt. Knipset dette bildet i farten før jeg la meg til igjen. Idylliske omgivelser natt som dag! Er også verdt å nevne at det ble vesentlig kjøligere utover natten...

Morgenstund har gull i mund!

Vi gikk samme vei tilbake...

... Men la mer merke til enkelte detaljer denne gang. Deriblant Krokfossen, som med sitt samlede fall på 485 meter er den 28. høyeste fossen i Norge

Nesten trist å si takk og farvel til et så fint område... Men vi kommer vell tilbake?